6 sep. 2022, 12:37

Welke werkzaamheden verricht een storemanager?

Welke werkzaamheden verricht een storemanager?

Je vraagt je misschien af: 'Wat doet een storemanager elke dag?'  In dit artikel schetsen we een beeld van de werkzaamheden van een storemanager.

1. Wat doet een storemanager?

De belangrijkste doelen van een storemanager zijn het leveren van een uitstekende klantenservice en het maximaliseren van de verkoop.Storemanagers kunnen deelnemen aan het wervingsproces van nieuwe medewerkers en trainingssessies voorbereiden. Ze werken meestal nauw samen met assistent-managers, ploegleiders of supervisors.

2. Taken van een storemanager

De taken van storemanagers kunnen variëren, afhankelijk van de tijd van het jaar of de grootte van de winkel. Tijdens een seizoensperiode kan een storemanager zich bijvoorbeeld richten op het opzetten van promoties. Tijdens rustigere periodes kunnen storemanagers zich richten op training en magazijnorganisatie. Typische verantwoordelijkheden van een storemanager zijn onder meer:

  • Promoties en deals voorbereiden
  • Opstellen van roosters, loon- en bankafschriften
  • Het beheren van klantvragen
  • Leidende taken zoals inventarisatie, leveringen en verkoop
  • Winkeldoelen vaststellen en strategieën bedenken om deze te bereiken
  • Contacten onderhouden met regiomanagers en professionals op het hoofdkantoor
  • Het geven van introducties en trainingen aan nieuwe en bestaande teamleden

Kledingwinkel retail - werkomgeving storemanagers

3. Werkomgeving storemanager

Een storemanager werkt meestal in een winkel ( bijv. Decathlon of Footlocker) of in een supermarkt (bijv. Albert Heijn of Jumbo). Soms is dit op verschillende winkellocaties om trainingen te leiden, bepaalde strategieën uit te zetten of een afwezige manager te vervangen. De werktijden van storemanagers kunnen variëren afhankelijk van de openingstijden van de winkel. Soms vervullen fulltime storemanagers fulltime uren op verschillende dagen van de week, ook in het weekend. Als je voorkeur naar parttime gaat, kun je assistent-winkelmanager worden, omdat deze positie gewoonlijk flexibelere werktijden biedt. Een storemanager begint meestal een uur voordat de winkel opengaat en eindigt kort nadat de winkel is gesloten.

Hoe word je een storemanager?

Van een storemanager wordt vaak minimaal een Mbo-opleiding gevraagd. Welke opleiding maakt in veel gevallen niet uit zolang de sollicitant genoeg relevante werkervaring heeft en beschikt over de juiste kwaliteiten. Op de volgende link vind je het ontwikkelingspad, de opleidingen tot een storemanager, de omscholingsinformatie, het online aanbod en ook de competentietrainingen en cursussen voor een storemanager.

We are hiring - baankansen storemanagers

Baankans storemanager

Vacatures voor storemanagers zijn goed te vinden op het moment. Het arbeidsmarktperspectief is dus prima. Doorgroeimogelijkheden zijn er minder. Storemanagers hebben vaak wel een landelijk of internationaal bestuur boven zich, maar een doorgroeimogelijkheid ligt lang niet altijd voor de hand.

Traject tot storemanager

De meeste storemanagers komen in hun functie terecht vanuit ervaring. Ze hebben bijvoorbeeld eerst een tijd gewerkt als verkoopmedewerker, zijn daarna assistent shopmanager geworden en zijn uiteindelijk doorgegroeid tot shopmanager. Om deze stappen te kunnen maken, is het onder meer belangrijk dat je assertief bent en je door de jaren heen leidinggevende en coachende vaardigheden ontwikkelt. Het is ook mogelijk om een opleiding te volgen die aansluit bij dit vak. De mbo-opleidingen op niveau 4 Filiaalmanager Detailhandel en Ondernemer Detailhandel en de hbo-opleiding Small Business & Retail Management zijn een goede basis als je een baan als shopmanager ambieert.

Bron: https://www.nationaleberoepengids.nl/store-manager

Werkervaring storemanager

Het is voor een startende storemanager die net de opleiding heeft afgerond minder belangrijk dat hij of zij veel ervaring heeft. Maar voor iemand die zich wil omscholen of doorgroeit tot storemanager is het een pluspunt wanneer er wel relevante ervaring is.

5 Belangrijke vaardigheden voor een storemanager

Belangrijke skills voor een storemanager

Storemanagers kunnen soft skills gebruiken om dagelijks met klanten en teamleden te communiceren. Ze kunnen ook harde vaardigheden gebruiken om technische taken uit te voeren, zoals het leiden van een team of werken op de computer.

De volgende vaardigheden kunnen een storemanager helpen uit te blinken in hun rol:

1. Administratieve vaardigheden

Storemanagers zijn over het algemeen verantwoordelijk voor het loggen en opslaan van belangrijke documenten, zoals dagelijkse innamecijfers, bankafschriften en andere belangrijke gegevens. Ze kunnen deze vaardigheid ook gebruiken om enkele dagen of weken van tevoren personeelsroosters te maken. Sommige storemanagers beheren ook de salarisadministratie, waar nauwkeurige administratieve vaardigheden essentieel zijn.

Groep mensen luistert naar leider

2. Leidinggevende capaciteiten

Storemanagers geven leiding aan een team van supervisors, klantassistenten, schoonmakers en andere medewerkers in een winkel. Ze kunnen deze vaardigheid gebruiken om taken eerlijk te over te dragen op basis van het talent en de interesses van elk teamlid. Storemanagers kunnen ook snelle en definitieve beslissingen nemen die van invloed zijn op de winkel of het team. Ze kunnen voor hun team zorgen en advies geven in bepaalde situaties met een klant.

3. Communicatieve vaardigheden

Een storemanager kan dagelijks communiceren met een breed bestand klanten en teamleden. Ze kunnen ook met professionals op een hoger niveau praten, zoals de regiomanager, over de voortgang en strategieën van de winkel. Storemanagers met uitstekende communicatieve vaardigheden kunnen de winkel helpen een goede reputatie te behouden en hun teamleden aanmoedigen om productief te werken.

4. Effectieve klantenservice

Het primaire doel van de storemanager is om de beste klantenservice te bieden. Ze kunnen hun klantbenadering evalueren en hun sterke punten identificeren. Ze kunnen dan hun personeel ook trainen om deze aanpak te volgen en de klanttevredenheid te verhogen. Het tonen van goede klantenservice kan de klantenbinding vergroten en klanten aanmoedigen om terug te keren naar de winkel.

Vrouw met kop thee voor computer

5. Computervaardigheid

Een storemanager kan voorraadbestellingen plaatsen en volgen met behulp van een computer. Daarnaast kan hij inventarisaties organiseren met behulp van computersystemen. In dit geval kan een storemanager deze vaardigheid ook gebruiken om anderen te trainen in het gebruik van specifieke software, zoals excel of netsuite. Veel storemanagers communiceren met hun team via online platforms om roosters te bezorgen of overuren aan te bieden.

Meer tips om een betere storemanager te worden kun je hier vinden.

Conclusie

We kunnen concluderen dat Vacatures voor storemanagers goed te vinden zijn op het moment. Het arbeidsmarktperspectief is dus prima. Doorgroeimogelijkheden zijn er minder. De meeste shopmanagers komen in hun functie terecht vanuit ervaring en zijn uiteindelijk doorgegroeid tot shopmanager. Om deze stappen te kunnen maken, is het onder meer belangrijk dat je assertief bent en je door de jaren heen leidinggevende en coachende vaardigheden ontwikkelt.

De taken waarmee je je ondere andere mee bezighoudt zijn vrij divers. Je bent veel bezig met leidende taken, klantvragen, strategieën bedenken enzovoort.

Tot slot is het belangrijk dat je ook over de juiste vaardigheden beschikt zoals de bovenbeschreven vaardigheden. Met deze vaardigheden ga je zeker slagen als storemanager.

Bronnen:

https://career.jobbird.com/nl/...

https://be.indeed.com/personee... 

https://www.nationaleberoepeng... 

https://www.nationaleberoepeng...

Heeft u genoten van het lezen van deze blog en wilt u meer leren over de wereld van storemanagers en filiaalmanagers? Lees dan een van onze andere informatieve blogs!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven