26 apr. 2023, 12:38

Vier manieren om QR-codes te gebruiken in je winkel

Vier manieren om QR-codes te gebruiken in je winkel

De QR-code wordt de laatste jaren steeds populairder. Als storemanager kun je de QR-code op verschillende manieren handig gebruiken. In dit blog bespreken we vier manieren om de QR-code te gebruiken in je winkel.

Wat is een QR-code?

Een QR-code, of Quick Response-code, is een tweedimensionale barcode die informatie bevat die kan worden gelezen door een QR-codelezer of door de camera van een smartphone. De code werd oorspronkelijk ontwikkeld in Japan in 1994 voor de auto-industrie om snel informatie op te slaan en te lezen.

QR-codes kunnen allerlei soorten informatie bevatten, zoals tekst, URL's, contactgegevens, locatiegegevens, betalingsinformatie en meer. Wanneer een QR-code wordt gescand met een smartphone, wordt de informatie die erin is opgeslagen weergegeven op het scherm van de telefoon. Een snelle en gemakkelijke manier om toe te passen in je winkel dus!

Voorbeeld QR code
Voorbeeld QR code

QR-codes maken

QR-codes kun je gemakkelijk zelf maken. Op internet zijn talloze websites te vinden die je hiermee helpen, bijvoorbeeld deze. Je vult simpel weg een link in en de website genereert een code voor je die je gelijk kunt gebruiken.

Vier manieren om de QR-code te gebruiken in je winkel

1. Productinformatie

Met een QR-code kun je gemakkelijk productinformatie geven in je winkel. Je plaatst de QR-code naast een product en klanten scannen deze met hun telefoon, waarbij ze op de website komen van het product. Hier kunnen ze productbeschrijvingen, prijzen of beoordelingen bekijken. Dit is een gemakkelijke manier om de klant van veel informatie te voorzien.

2. App

Je kunt met een QR-code klanten gemakkelijk doorverwijzen naar je app. Als de app bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma of kortingsbonnen bevat, is dit aantrekkelijk voor de klant. Door het scannen van de QR-code komt de klant bij de app store op zijn telefoon waar de app gemakkelijk gedownload kan worden. Als deze snel gedownload is, kan de kortingscode gelijk gebruikt worden bij de kassa.

3. Social media

Met een QR-code bij bijvoorbeeld de kassa, kun je klanten gemakkelijk doorverwijzen naar je social media. Door het scannen van de QR-code komen ze gelijk op de pagina en kunnen ze deze volgen. Zo kunnen ze op de hoogte worden gehouden van nieuwe artikelen en acties.

4. Wachtlijsten

Als laatst kun je de QR-code gebruiken om klanten toe te voegen aan wachtlijsten voor populaire producten of diensten. Klanten kunnen de code scannen en zich registreren voor de wachtlijst, waarna ze op de hoogte worden gehouden van de beschikbaarheid.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven