31 mei 2023, 15:53

Van online tot offline: 6 retailtrends die de klantbeleving herdefiniëren

Van online tot offline: 6 retailtrends die de klantbeleving herdefiniëren

De retailsector is voortdurend in ontwikkeling en ook het consumentengedrag verandert. Het is daarom voor bedrijven en retailers belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Wij hebben 6 trends voor je op een rijtje gezet.

1. Phygital retail

De eerste trend is phygital retail, een mix van fysieke en digitale retail. De focus ligt op de interactieve en hyper-gepersonaliseerde winkelervaring. Denk aan interactieve in-store ervaringen, zoals intelligente kleedkamers of het gebruik van AR en VR om de winkelervaring te verbeteren. Nog een voorbeeld is het inzetten van influencers en livestreaming. TikTok en Instagram zijn hier de beste platforms voor.

2. Personalisatie

Consumenten willen binding met je merk en hyper-personalisering helpt hierbij. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je eerst weten wie de consument is. Zo kan je een winkelervaring creëren, die beter aansluit op de shopper. Klanten krijgen het gevoel dat je om hen geeft en naar hen luistert. Uiteindelijk kan dit de Customer Satisfaction Score, Lifetime value en klantloyaliteit verbeteren.

3. Fysieke winkels moeten verkoop ter plaatse én bestellingen ondersteunen

Ben je een retailer die zowel online als offline verkoopt? Zorg er dan voor dat je fysieke locaties de manier waarop je klanten winkelen ondersteunt. Een uitnodigende winkel of showroom met een unieke winkelervaring is essentieel.

4. Omnichannel-marketing

Nu consumenten op verschillende plekken online winkelen, is het van belang om op meerdere kanalen aanwezig te zijn. Klanten moeten zowel online als offline dezelfde merkbeleving ervaren. Onmisbare voorbeelden van omnichannel technologieën zijn click-and-collect, mobiele apps en geolocatie en loyalty-programma’s.

5. Klantervaring blijft centraal staan, ook digitaal

Uit een onderzoek van Unibail-Rodamco-Westfield blijkt dat 59% van de consumenten verwacht dat retailers meer plek reserveren in hun winkel voor ervaringen. Ook blijkt dat 81% van de consumenten in staat is om meer uit te geven in winkels die een bijzondere winkelervaring bieden. Wat deze ervaring is, hangt heel erg af van je winkelformule en je doelgroep. Zo kun je workshops en evenementen aanbieden, maar ook een speciale winkelinrichting en merchandising.

6. Blurring trend

Blurring is een trend, waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen. Deze is al een tijdje op komst. Het komt steeds vaker voor dat modewinkels en boekenwinkels hun klanten ook een hapje en een drankje aanbieden. Het doel hiervan is om de shopervaring van de klanten aangenamer te maken, zodat er meer tijd wordt besteed in de winkel.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven