18 apr. 2023, 15:56

Van koffieknoeiers tot sokkenverkopers: de grappigste blunders van store managers

Van koffieknoeiers tot sokkenverkopers: de grappigste blunders van store managers

Als store manager ben je verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de winkel. Je moet erop toezien dat de klanten tevreden zijn, het personeel goed functioneert en de voorraad op peil blijft. Dit is een uitdagende taak en soms kunnen er fouten gemaakt worden. Maar wat gebeurt er als deze fouten uitmonden in hilarische situaties? In deze tekst delen we een aantal grappige blunders van store managers. Van koffieknoeiers tot sokkenverkopers, en hoe zij hier op een luchtige manier mee omgingen.

Verkeerde promotie: 

Vrijgevige Jeffrey wilde klanten een korting geven op de nieuwste smartphone. In plaats daarvan stuurde hij per ongeluk de promotiecode voor korting op oude sokken die al jaren op de plank lagen. Het duurde niet lang voordat de winkel overspoeld werd met klanten die dachten dat ze een goede deal kregen op het nieuwste model, maar eindigden met een lading ongewenste sokken. De manager kon alleen maar toekijken en zich verstoppen achter een berg sokken terwijl boze klanten de winkel binnenstormden.

Slechte inventarisbeheer: 

Store manager Daan had een slecht gevoel voor inventarisbeheer. Hij bestelde veel te veel van een product dat niet verkocht en veel te weinig van een populaire lijn. De winkel zat opgescheept met een enorme voorraad onverkochte goederen en miste de omzetkansen van de populaire producten. De manager probeerde de voorraad onverkoopbare goederen te verbergen door ze op te stapelen tot het plafond. Op een dag stapelde hij te hoog en veroorzaakte een kleine lawine van onverkochte goederen die door de winkel rolden. De manager werd bedolven onder een lading onverkochte kledingstukken en moest worden bevrijd door het personeel.

Vergeten beveiliging: 

Peter De store manager vergat de beveiligingslabels van dure producten af te halen voordat ze werden verkocht. Klanten konden hierdoor de producten stelen zonder gedetecteerd te worden. Op een dag merkte de manager dat er een aantal dure items waren verdwenen uit de winkel. Hij besloot om een bordje in de winkel te plaatsen met de tekst "Als je het gestolen spul terugbrengt, krijg je een gratis knuffel van de manager". Tot zijn verbazing kwam een van de dieven terug en claimde zijn gratis knuffel.

Slechte klantenservice: 

Mariska reageerde op een klacht van een klant op een onbeleefde en onprofessionele manier, waardoor de klant zich gekwetst en ontevreden voelde en uiteindelijk nooit meer terugkwam in de winkel. Op een dag kwam de klant terug naar de winkel en confronteerde de manager met haar onbeleefde gedrag. In een poging om haar te kalmeren, bood de manager aan om haar te trakteren op een kopje koffie. Maar toen Mariska de koffie ging halen, morste zij het hele dienblad over de klant heen. De klant keek even, maar begon toen hard te lachen. De onhandige actie van de manager had de spanning gebroken en de klant was weer helemaal tevreden. Vanaf dat moment ging ze zelfs weer regelmatig naar de winkel en noemde ze de manager gekscherend "de koffieknoeier". Mariska leerde hieruit dat goede klantenservice en een beetje humor soms de beste manier is om een blunder goed te maken. Mariska zorgt er voortaan voor om klachten op een professionele en respectvolle manier af te handelen en deed er alles aan om haar klanten tevreden te stellen.

Lekker bakje Koffie:

Store manager Jolanda was hard aan het werk. Ze was zo druk bezig met het helpen van klanten en het bijhouden van de voorraad, dat ze vergat dat ze nog een potje koffie op had staan in het kantoor. Op een gegeven moment liep Jolanda terug naar haar kantoor om een belangrijk telefoontje te plegen. Maar toen ze de deur opendeed, werd ze overvallen door een intense geur van verbrande koffie. Het potje koffie was volledig uitgedroogd en zwartgeblakerd, en er hing een dikke laag rook in het kantoor. Jolanda wist niet wat ze moest doen. Ze opende het raam om de rook weg te laten trekken en begon met het luchten van de ruimte. Maar het kwaad was al geschied: de hele winkel rook naar verbrande koffie en klanten begonnen te klagen. Jolanda besloot om er maar het beste van te maken en begon zelf ook te lachen om haar blunder. Ze vertelde klanten dat het een nieuwe geur was die ze aan het testen waren en bood hen een kopje verse koffie aan om de geur te maskeren. De klanten vonden het hilarisch en waren onder de indruk van Jolanda's positieve houding.

Vanaf die dag was "verbrande koffie" een running joke in de winkel en Jolanda stond erom bekend om haar gevoel voor humor en haar vermogen om zelfs de meest gênante situaties om te draaien tot iets positiefs. En wie weet, misschien was de verbrande koffie wel de inspiratie voor een nieuw product: de "Blackened Beans Blend".

Geschreven door: Jordan van Engelen

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief

    * Verplicht veld

    Vind je nieuwe retail droombaan

    Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

    Inschrijven