11 mei 2023, 16:44

Van Flessenjongen tot Retail Store Manager

Van Flessenjongen tot Retail Store Manager

In deze blog wordt het carrière traject van een ervaren Retail Store Manager gedeeld. En niet zomaar iemand, maar wel Jurgen Smit. Hij is momenteel retailmanager bij Fixers, maar begon als flessenjongen. Met belangrijke tips en tricks vertelt Jurgen zijn verhaal, lees en raak geïnspireerd!

Start van mijn retail carrière

Mijn naam is Jurgen Smit en ik begon mijn carrière in retail toen ik 15 jaar oud was. Mijn moeder werkte bij de Aldi-supermarkt en ik begon als flessenjongen. Dit was het begin van mijn passie voor de retailindustrie. Ik paste mijn opleiding aan en volgde de opleiding Hoofd Verkoop Medewerker van de OVD.

Ontdekken van mijn passie

Mijn passie voor audioapparatuur bracht me naar een klein filiaalbedrijf in de consumentenelektronica. Na het behalen van mijn diploma's volgde ik interne opleidingen bij verschillende werkgevers, waaronder grote ketens zoals It's Electric en Scheer & Foppen.

“Ik besloot de wereld zonder stekker te verkennen”

Verschillende rollen en functies

Na het volgen van verschillende interne opleidingen, kreeg ik de kans om bij Polectro Plaza aan de slag te gaan als Sales Manager. Na veel ervaring te hebben opgedaan, ben ik aan de andere kant van de tafel gaan zitten als Category Manager Telecom Multimedia bij Electronic Partner.

Na twee jaar besloot ik de wereld zonder stekker te verkennen en heb ik verschillende functies bekleed, zoals Digital Signage, door-to-door sales en B2B-sales. Uiteindelijk zag ik een vacature bij Media Markt en begon daar als verkoopleider. Na vijf maanden besloot ik echter dat het niet de juiste klik was tussen Media Markt en mij.

Werken bij iCentre en BASgroup BV

Vervolgens kreeg ik een berichtje van Roderik via LinkedIn of ik interesse had om in de wereld van de APR (Apple Premium Reseller) te stappen. Diezelfde middag had ik een kennismakingsgesprek bij iAm Store in Amsterdam en na een aantal gesprekken kreeg ik de baan als Storemanager bij iCentre.

Na het faillissement van iCentre werd het overgenomen door BASgroup BV, waar ik als Area Store Manager verantwoordelijk was voor vijf winkels in drie verschillende formules. Na de overname had ik de functie van Category Manager iCentre en kreeg ik de tabletmarkt erbij.

“De waarheid lag even wat anders”

Overname door Relevant Holdings

Vervolgens ging BASgroup failliet en kon een doorstart maken bij Relevant Holdings. Tevens ook eigenaar van The Phonehouse. Alleen hun dachten dat een telefoon inkoper dezelfde skills had als een Category Manager voor de APR-wereld. Helaas, de waarheid lag even wat anders. Ze hebben uiteindelijk mij ook maar overgenomen vanuit de oude entiteit. Binnen een paar maanden hadden we als MT van iCentre de cijfers weer in het zwart en was het zaak om iCentre nu door te verkopen. Zogezegd zo gedaan en Amac (de andere APR in NL) heeft toen de 27 winkels overgenomen incl. HQ staff.

Vervolgens heb ik nog 2 uitstapjes gemaakt naar Media Markt Zakelijk en 4Phones Distributeur van small parts en accessoires. En dan nu als Retail Manager bij Fixers BV waar ik afgelopen december ben begonnen met het herstructureren van de 10 winkels en personeel om van deze organisatie weer een winstgevend bedrijf te maken. Met de ambitie om in de nabije toekomst uit te breiden naar 25 a 30 winkels in totaal.

“Een bakje koffie heeft meestal een dubbele betekenis”

Lessen uit mijn carrière

Ik heb veel geleerd en heb bij elke werkgever nieuwe uitdagingen gekregen. Het heeft me gevormd tot wie ik nu ben als Retailmanager bij Fixers B.V.

Ik geloof dat de sleutel tot succes in de retail ligt in het begrijpen van de klant en hun behoeften, en het opbouwen van sterke relaties met hen. Daarnaast is het belangrijk om een team te hebben dat gemotiveerd en gepassioneerd is, en dat zichzelf continu ontwikkelt. Door deze elementen te combineren, kan een winkelomgeving gecreëerd worden waar klanten zich welkom en gewaardeerd voelen en waar ze graag terugkomen.

Na wat jaren ervaring ben ik erachter gekomen dat als een oud-collega aan je vraagt om eens een bakje koffie te komen drinken, dan is dit meestal een vraag met een dubbele betekenis. Bij mij is dit tot 3 maal uitgelopen op een carrière wisseling van het ene bedrijf naar het andere bedrijf, wat voor mij een enorme groei heeft betekent in mijn persoonlijke ontwikkeling.

Leukste moment uit mijn carrière

Ik heb heel veel leuke ervaringen gehad in de bijna 40 jaar dat ik nu in de retail zit. Eentje is mij erg bijgebleven. Toen iCentre voor de 1e keer failliet ging heb ik samen met de logistiek directeur van BASgroup alle oude ex-demo apparatuur mogen verkopen op één dag. De winkel in Amsterdam hebben we helemaal omgebouwd tot een uitverkoop winkel. Het was een lange drukke dag met een top omzet die we nog niet eerder hadden gehad. Alleen aan het einde van de dag kreeg ik een dubbel gevoel. Het afsluiten van een geweldige dag, maar dan wel met de wetenschap dat je die avond voor het laatst de winkel zou afsluiten. Oftewel het einde van een tijdperk.

“Ik kijk uit naar de uitdagingen die nog voor ons liggen en naar de toekomst van Fixers B.V. als een winstgevende en klantgerichte retailorganisatie.”

Wat heeft jou het meest gefascineerd uit Jurgen zijn verhaal? Of wil jij je eigen ervaringen delen? Laat het ons weten. We staan altijd open voor gesprek over de prachtige wereld van retail management.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven