21 sep. 2023, 15:54

Urenregistratie: de 3 beste tools voor Managers in de retail

Urenregistratie: de 3 beste tools voor Managers in de retail


Urenregistratie van je personeel is voor veel managers een lastig en tijdsintensief klusje. Met name het bijhouden van gewerkte uren via papier of via Excel- bestanden is erg foutgevoelig en ouderwets. In deze blog lees je alles over urenregistratie en hebben we de beste tools voor je op een rijtje gezet.

Urenregistratie in de retailbranche

Problemen met urenregistratie komen veel voor in de retailbranche. Veel filiaalmanagers, storemanagers en supermarktmanagers geven aan moeite te hebben met het bijhouden van de gewerkte uren van hun personeel. Dit heeft meerdere oorzaken. Zo is het personeel vaak jong en werken zij geen vaste uren. De ene week werkt een werknemer maar een paar uurtjes en de andere week werkt de werknemer een hele week. Ook komt het in de retail vaak voor dat werknemers last-minute extra uurtjes maken, die helemaal niet gepland stonden. Het nauwkeurig bijhouden van uren is daarom lastig. Met als gevolg; óf ontevreden personeel over hun vergoeding, óf overbodige kosten.

Urenregistratie software biedt hiervoor een oplossing. Er zijn een aantal softwarebedrijven die zich specialiseren in de tijdsregistratie van personeel. Software die daarnaast ook nog eens te combineren is met kloksystemen.

Wat is urenregistratie software?

Urenregistratie software houdt de werkuren bij van je personeel om deze vervolgens nauwkeurig uit te betalen. De mogelijkheden van deze software zijn ruim. De meeste urenregistratiesystemen zijn te koppelen met een kloksysteem, roosters of een eigen app. Gewerkte uren kunnen hiermee automatisch doorgestuurd worden naar het administratiesysteem van het bedrijf.

Inklokken: Hoe werkt het?

De meest gebruikte manier van urenregistratie is het inklokken via een apparaat/scherm. Je geeft je personeel in dit geval een NFC chip mee, bijvoorbeeld in de vorm van een peer die makkelijk mee te nemen is aan een sleutelbos. Hiermee kan elke dienst ingeklokt en uitgeklokt worden door het personeel zelf.

Dit is een makkelijk systeem om te hanteren maar is in de aanschaf wel een stuk duurder omdat de hardware aangekocht moet worden én geïnstalleerd dient te worden. Er zijn daarom ook enkele alternatieven.

Zoals apps. Hiermee kan het personeel via hun eigen mobiele telefoon inloggen. Dit is vrij makkelijk, maar is lastig te controleren en dus fraudegevoelig. Een sterk vertrouwen in je personeel is bij deze manier dan ook erg belangrijk.

Welke tool moet ik gebruiken?

Er zijn in Nederland enorm veel aanbieders van hardware en software voor de urenregistratie van je personeel. We begrijpen dan ook dat het erg lastig kan zijn om de juiste partner te kiezen, vooral omdat het verschil tussen de partijen vaak klein is. Waar sommige softwareleveranciers zich meer richten op technologische verbeteringen, richt het andere bedrijf zich juist meer op klantenservice.

Daarom hebben we een overzicht gemaakt van de beste urenregistratie tools voor de retail industrie. Zodat jij als filiaalmanager precies weet wat het beste bij jou past.

Klokin

Bij Klokin heb je zelf de keuze of je kiest voor een klokscherm of een app waarmee personeel kan inklokken. Wat Klokin uniek maakt is de locatie gevoelige tag, waarmee je locaties kunt toevoegen en mensen alleen kan laten inklokken als ze met hun telefoon in een straal van bijvoorbeeld 15 meter zijn. Zo kan er alleen ingeklokt worden wanneer het personeel op werk is en kan er geen fraude gepleegd worden.

Werktijden.nl

Dankzij de urenregistratie functionaliteit in de Werktijden.nl-app kunnen medewerkers eenvoudig hun gewerkte uren bijhouden. Dit systeem voor urenregistratie vormt een waardevolle aanvulling op hun diensten, zoals personeelsplanning en het verlofbeheer. Met Werktijden.nl zijn je werknemers namelijk betrokken bij het werkrooster en kunnen ze zelf hun rooster invullen gebaseerd op vooraf ingestelde shifts.

Dyflexis

Dyflexis biedt software voor urenregistratie die geschikt is voor al uw medewerkers. Met behulp van deze software worden de gewerkte uren automatisch geregistreerd op basis van uw personeelsplanning en/of kloksysteem. Het handige aan deze tool is het moeiteloos bijhouden van overuren, ziekte-uren en verlofuren. Het systeem werkt met een makkelijk te bedienen tablet, waarmee ingeklokt en uitgeklokt kan worden.

Hebt u genoten van het lezen van deze blog en wil je meer leren over hoe je een ideale filiaalmanager kan zijn? Lees dan een van onze andere informatieve blogs!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven