31 okt. 2023, 09:19

Trend alert; Duurzaamheid in de Detailhandel

Trend alert; Duurzaamheid in de Detailhandel

We zien het steeds meer in de retail, ondernemers en bedrijven die zich inzetten om duurzaamheid meer toegankelijk te maken voor het winkelend publiek.

Volgens onderzoek van de ABN AMRO is het aantal modewinkels met 10% gedaald sinds de corona pandemie. De ketens die de grootste daling mee maken zijn schoenenwinkels en winkels die lederwaren verkopen. Deze twee zien een daling van wel 15% en 16%. Deze sterke daling in besteding aan mode komt doordat mensen bewuster om gaan met hun geld. Vrouwen- en herenmode is met bijna 10% duurder geworden, daar komen de andere vaste lasten die eveneens duurder zijn geworden nog bij. Denk aan huur, benzine en boodschappen.

Tweedehandswinkels daarentegen zien juist een groei van 11%. Niet zo gek als je je bedenkt dat sinds 2020 vintage en tweedehands fashion helemaal hip is en tweedehands winkels zoals Vinted en Kilo Kilo zorgen voor meer aandacht onder de jongere generatie die al zoveel aandacht besteedt aan duurzaamheid.

INZAMELEN EN REPAREREN

Dus moeten grote merken met eigen concepten komen om de nieuwe tweedehandse trend bij te kunnen houden. H&M en Zeeman zijn maar twee van de vele modewinkels die tweedehands kleding inzamelen en verkopen. Waar H&M dit zelf doet, heeft de Zeeman gekozen voor een samenwerking met de organisatie ‘Het Goed', die zelf verschillende tweedehands winkels runt. Een deel van de ingezamelde kleding wordt door Zeeman zelf verkocht en het andere deel gaat naar de winkels van Het Goed.

Toch is het belangrijk om bepaalde factoren in het oog te houden tijdens het bedenken van een dergelijk concept. Zalando en Tommy Hilfiger hebben allebei een tweedehands inleverpunt waar klanten een tegoed- of kortingsbon krijgen als zij kleding via deze weg verkopen, dit kan bij klanten echter smaken als green washing aangezien zij vervolgens worden aangemoedigd om geld uit te geven aan weer gloednieuwe kleding.

Dr Martens concept gaat wellicht niet over het verkopen van pre-loved schoenen, maar is wel een heel duidelijk voorbeeld van luisteren naar de klant. Het merk dat bekend staat om hun combat boots met een schijnbaar eeuwig leven luisterde aandachtig naar de feedback van hun klanten en opende een winkel in Engeland in samenwerking met een reparatiewinkel. Hier kunnen klanten hun geliefde laarzen laten repareren en hier dus nog langer van blijven genieten. En Dr Martens is niet de enige die hun schoenen een langer leven proberen te geven, ook Nike is begonnen met een inleverpunt waar klanten Nike schoenen kunnen afgeven die als pre-owned wordt verkocht.

CONCLUSIE

Net als veel andere aspecten binnen de retail wordt duurzaamheid tegenwoordig verwacht. Het is echter belangrijk om goed na te denken over de uitvoering als je je gaat wagen aan een optie voor klanten om tweedehandse spullen in te leveren. Je wilt je klanten niet het idee geven dat je alleen aan duurzaamheid doet omdat het hip is, green washing wil je vermijden. Bovendien moet je duidelijk hebben hoe het logistiek gaat werken. Wie checkt dat de kleren nog in goede staat zijn, waar worden ze opgeslagen en voor hoelang? Zelfs als het inzamelen en verkopen van tweedehands spullen niet voor jouw bedrijf is, is het goed om na te denken over hoe jij je bedrijf een stukje duurzamer zou kunnen maken, aangezien dit een trend en behoefte is die niet snel van de radar zal verdwijnen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven