15 mei 2023, 12:59

TikTok: Hoe social media een positieve impact op jouw bedrijf kan hebben

TikTok: Hoe social media een positieve impact op jouw bedrijf kan hebben

Social media, en voornamelijk TikTok en Instagram Reels worden steeds vaker gebruikt door jongeren om plekken te ontdekken en te delen die interessant voor hen zijn. In een video kunnen ze laten zien hoe de plek eruit ziet, wat ze daar hebben gedaan en wat de unieke kenmerken zijn van die plek. Zo staan er tegenwoordig lange rijen in Amsterdam voor de Van Stapele koekjes, Fabel Friet(jes) en Manneken Pis friet. Hoe komt dit? Door het succes van word-of-mouth op social media!

Wat is word-of-mouth reclame?

Word-of-mouth of mond-op-mond reclame is het verspreiden van informatie over een merk (of in ons geval: een winkel of filiaal). Denk hierbij aan reviews van mensen online, of als je met een bekende praat over een bepaald merk, of een winkel.

Hoe kan ik gebruikmaken van word-of-mouth reclame op social media?

Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van inspirerende outfits van kleding die jij in jouw winkel verkoopt, of laat een nieuwe collectie zien.

Ook jouw personeel kan meedenken en leuke video’s posten op jouw bedrijfsaccount. Hiermee betrek je niet alleen je personeel erbij, maar geef jij jouw bedrijf ook de kans om viraal te gaan en een persoonlijkheid te geven.

Hier is bijvoorbeeld een TikTok video van werknemers van Albert Heijn.

Hoe maak ik gebruik van TikTok om mijn winkel te promoten?

Met TikTok kan je heel gemakkelijk gebruik maken van bekende sounds die op dat moment veel gebruikt worden door anderen. Het is vooral belangrijk om op het goede moment, op de juiste plek te zijn en op dat moment een video te maken met een sound die dan relevant is.

Ook kan je op de ‘Ontdek’ of ‘Discover pagina de laatste trends op het platform bekijken. Zo kan je makkelijk inspelen op wat de gebruikers op het moment interessant vinden en meedoen aan het gesprek.

De kansen met social media zijn dus eindeloos. Twijfel je of je social media relevant is voor jouw store? Wij zeggen maar al te graag: niet geschoten is altijd mis. Als je het niet probeert, weet je niet of het een positieve impact kan hebben op jouw bedrijf. Wel weten wij dat je van tevoren een duidelijk doel moet hebben om social media optimaal in te kunnen zetten. Dus begin daarmee.



Geschreven door: Nienke Bron.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven