11 jul. 2023, 13:35

Plastic zwerfafval verminderen met de nieuwe SUP wetgeving

Plastic zwerfafval verminderen met de nieuwe SUP wetgeving

Begin deze maand is er voor retailers een nieuwe richtlijn ingegaan omtrent het verplichten van een toeslag op het gebruik van wegwerpplastic. Vooral voor supermarkten en de horeca is dit een grote verandering. In deze blog lees je wat deze wetgeving precies inhoudt en wat de opties zijn voor jouw onderneming.

Single Use Plastic (SUP) wetgeving

Op 1 juli 2023 is er een nieuwe SUP-richtlijn ingevoerd die plastic zwerfafval moet tegengaan. Deze richtlijn is onderdeel van diverse maatregelen uit het Europese Single Use Plastic Directive vanuit het Europees Parlement. Per juli 2021 zijn er steeds een aantal richtlijnen in Nederland in werking getreden. Denk aan het verbod op de verkoop van bepaalde plastic wegwerpproducten, zoals plastic tassen en plastic bordjes. Een andere richtlijn is het statiegeld op kleine flesjes, liter flessen en blikjes.

Het doel van de SUP wetgeving

Het belangrijkste doel van deze maatregelen is het verminderen van wegwerpplastic en het inzamelen en recyclen van plastic. Plastic zwerfafval heeft een enorme impact op het milieu. De hoeveelheid wergwepplastic in het milieu neemt jaarlijks toe. In Nederland gooien we dagelijks 19 miljoen plastic bekers en voedselverpakkingen weg na eenmalig gebruik. Dit belandt ook regelmatig op straat of in de bosjes, wat uiteindelijk schadelijk is voor de natuur en de dieren (rijksoverheid).

Toeslag wegwerpbekers en voedselverpakkingen

Per 1 juli 2023 geldt er een toeslag op plastic wegwerpservies. De overheid adviseert om € 0,05 tot €0,25 extra te rekenen, afhankelijk van het product. Als ondernemer bepaal je zelf de precieze kosten. Deze kosten moeten ook op de bon van de consument te zien zijn. De overheid adviseert om dit in de kassa te zetten als ‘plastic product’. Het liefst nog specifieker, bijvoorbeeld ‘plastic beker’ of ‘plastic bakje’. Meer informatie over de (nieuwe) maatregelen vind je op rijksoverheid.

De richtlijnen van de overheid:

€0,25 voor een beker
€0,50 voor een maaltijd (kan uit meerdere bakjes bestaan)
€0,05 voor voorverpakte groente, fruit, noten en portieverpakkingen voor beleg of sauzen


Wat betekent dit voor ondernemers?

  • Ondernemers moeten herbruikbare bekers en bakjes aanbieden. Hiervoor kan je borg (statiegeld) vragen.
  • De optie bieden om eigen bekers of bakjes van de consument te vullen.
  • Alleen tegen betaling plastic wegwerpbekers- en bakjes aanbieden.

Conclusie

De overheid hoopt met de SUP wetgeving het plastic zwerfafval in het milieu te verminderen. Dit zorgt voor verandering voor ondernemers. Per 1 juli 2023 geldt er een toeslag op plastic wegwerpservies. De ondernemer bepaalt de kosten van deze toeslag. Daarnaast zijn er nog een aantal opties die je als ondernemer moet aanbieden. Met deze regelgeving en de eerder ingevoerde maatregelen moet is het de bedoeling dat er minder wegwerpplastic wordt gebruikt en daarnaast meer plastic wordt ingezameld en gerecycled. Wil je met je onderneming meer doen voor het milieu? Lees dan onze blog over duurzaamheid in de retail om inspiratie op te doen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven