6 jul. 2023, 11:26

Personeelstekort! Hoe kom je als storemanager nog aan personeel?

Personeelstekort! Hoe kom je als storemanager nog aan personeel?

Waarom is personeel zo moeilijk te vinden?

Voor het huidige personeelstekort in Nederland zijn meerdere redenen. De belangrijkste oorzaak is de vergrijzing. De bevolking wordt steeds ouder, waardoor nou eenmaal meer mensen met pensioen gaan. Ook zijn we met zijn alle een stuk minder gaan werken en is Nederland zelfs Europees kampioen deeltijdwerken. Zo hebben we maar liefst 4,2 miljoen deeltijdwerkers!

De arbeidsmarkt is krap en dat is ook terug te zien in het werkloosheidspercentage. Zo hebben wij in Nederland nog nooit zo weinig werklozen gehad. Het gaat dus erg goed met de economie. Maar dit betekent ook problemen, vooral voor de werkgevers.

En de retailmarkt dan?

Werknemers zien winkels vaak als een onaantrekkelijke werkplek. Zo lijkt het werk vaak saai en repetitief, of juist chaotisch en stressvol. Ook zien werknemers de lage lonen als reden om niet in de retail te gaan werken.

Voor de retail betekent dit grote problemen. Niet genoeg personeel om de winkel te openen; boze klanten, omdat ze niet geholpen kunnen worden; en daarbij is er ook nog eens een tekort aan personeel om het nieuwe personeel in te werken. Het UWV meldt zelfs dat er zo’n 50 duizend vacatures open staan in de retailbranche.

Maar ook van buitenaf kan het tekort grote gevolgen hebben. Producten die niet geleverd kunnen worden, systemen die eruit liggen, etc. Het zijn allemaal problemen die vaak terugkomen in de retailbranche. Wat uiteindelijk vooral leidt tot omzetverlies. En in de toekomst wellicht zelfs faillissementen.

Zelf het personeelsprobleem aanpakken

Er zijn verschillende manieren om het personeelstekort in de retailbranch op te lossen. De meest voor de handliggende optie is het verhogen van het loon en het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden. Echter is dit niet voor alle werkgevers een mogelijkheid. Zo zijn er ook verschillende oplossingen die een stuk minder geld kosten en dus een stuk rendabeler zijn.

In deze blog hebben we verschillende oplossingen opgesomd voor jouw personeelsprobleem:

  • Interne recruitment
  • Bonussen beloven
  • Automatisering
  • Candidate Journey
  • Slimmer omgaan met openingstijden

Interne recruitment

Naast het inschakelen van recruiters, vacaturebanken of andere externe organisaties, is het ook belangrijk om intern te kijken. Je eigen personeel is vaak de beste ambassadeur van jouw merk. Je huidige personeel kan dan ook ideaal ingezet worden voor het aantrekken van nieuwe collega's. Vooral verkoopmedewerkers zijn constant in contact met consumenten die mogelijk een (nieuwe) baan zoeken.

Wervingsbonussen zijn hierbij handige tools en worden al veel gebruikt als oplossing tegen het personeelstekort. Mocht een personeelslid een vriend of kennis aantrekken en deze de proeftijd doorlopen, dan betekent dit een extra zakcentje voor je eigen interne recruiter. Bij kleinere bedrijven kan dit gaan om bonussen van 200 euro, maar bij grotere bedrijven praten we ondertussen al over bedragen in de 1000 euro!

Bonussen

Een mooie bonus voor het aangetrokken personeel is daarnaast ook geen slecht idee. Zo krijgt veel personeel al een eenmalige bonus, nadat ze de proeftijd zijn doorlopen. Hierbij zou je kunnen denken aan een geldbonus, maar ook goedkopere extraatjes. Bijvoorbeeld een nieuw paar schoenen, wanneer je als storemanager schoenen verkoopt. Of een waardebon van 250 euro om uit te geven in je elektronica zaak.

Candidate Journey

Hoe kun je zorgen dat je kandidaat voor jou kiest? Hoe zorg je dat je voldoet aan de verwachtingen van een kandidaat? Het is van cruciaal belang om een dieper inzicht te krijgen in de momenten van waarheid gedurende de gehele reis. In eerste instantie wil je de kans vergroten dat potentiële kandidaten voor jou als werkgever kiezen. Zodra ze zich in het sollicitatieproces bevinden, is het belangrijk om het proces verder te optimaliseren, te leren van de ervaringen van de kandidaat en uiteindelijk een optimale Candidate Journey te creëren.

Kandidaten hebben geen zin om langer dan 2 dagen te wachten op een antwoord. Daarom moet je als storemanager zorgen voor een snel sollicitatieproces en het daarna zo makkelijk maken voor de potentiële collega. Zorg dat een kandidaat niet meerdere keren langs moet komen. En gebruik in plaats daarvan video meetings.

Slimmer omgaan met openingstijden

Het is belangrijk om als storemanager te denken als je werknemers. Is je personeel wat jonger, dan zijn ze vaak nog aan het studeren en daardoor niet altijd overdag beschikbaar. Wat ouder personeel heeft misschien al kinderen en zal dus niet 40 uur per week willen werken.

Een handige oplossing zou zijn om later op de ochtend de winkel te openen en later dicht te gaan. Mocht dit natuurlijk beter passen bij de wensen van de klant.

Als we rekening houden met de dagen dat de meeste omzet wordt gedraaid, dan is het misschien ook voor jouw winkel handiger om open te blijven op zaterdag en zondag. Rond het weekend wordt nou eenmaal de meeste omzet gedraaid. Maandag en dinsdag zijn de slechtste omzet dagen, waardoor dan eventueel de winkel gesloten kan worden.

Automatisering

Digitalisering kan je bedrijf veel manuren schelen, waardoor je huidige personeel wellicht voor belangrijkere taken ingezet kan worden. Er zijn verschillende handige kleine en grote ingrepen waarmee jij jouw winkel kan moderniseren en daarmee kan optimaliseren. Hieronder zijn er een paar opgesomd.

  • Zelfscankassa's
  • Voorraadbeheer
  • Marketingtools
  • Automatische prijsupdates
  • Bots voor klantenservice

We kunnen concluderen dat er veel creativiteit nodig is om het personeelsprobleem op te lossen. Het is krap op de arbeidsmarkt en vooral voor de retailbranche is het moeilijk om aan personeel te komen. Echter kan je zonder al te veel extra kosten te maken, toch nog aan personeel komen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven