21 dec. 2023, 14:32

Minder CO2-uitstoot bij pakketbezorging dan vijf jaar geleden

Minder CO2-uitstoot bij pakketbezorging dan vijf jaar geleden

Het aantal pakketten dat verstuurd wordt is door de snelle groei van de e-commercesector bijna verdubbeld. Toch is de uitstoot van het bezorgen van deze pakketten in vijf jaar met ruim vijftig procent gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, dat is uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek, verschillende vervoerders en webwinkels.

De gemiddelde uitstoot was in 2018 gemiddeld 230 gram CO2 per pakket. In 2022 nam dit af naar 100 gram CO2-uitstoot per pakket, wat betekent dat de uitstoot met 56% is verminderd. Vooral het laatste deel van de pakketreis is efficiënter en hierdoor ook milieuvriendelijker dan vijf jaar geleden. Dit heeft met meerdere factoren te maken. Er zijn meer depots bij gekomen, de voertuigen zorgen voor minder uitstoot en verpakkingen zijn kleiner. Verder dragen fietsbezorgers ook een steentje bij. Ook de afhaalpunten maken een verschil.

Pakketdiensten geven steeds vaker de optie om een pakket op te halen bij een afhaalpunt. Door de keuze om het pakket te laten bezorgen bij een afhaalpunt, is er al 10 procent minder CO2-uitstoot dan bij thuisbezorging. Maar het is niet altijd beter voor het klimaat. 33 procent van deze pakketten worden namelijk weer met de auto opgehaald. Een personenauto op benzine zorgt voor meer uitstoot dan een bestelwagen die aan huis komt.

De e-commercesector heeft de ambitie om in 2030 de CO2-uitstoot met 90 procent te verminderen ten opzichte van 2018. Er valt dus zeker nog winst te behalen als het gaat om het aantal pakketten dat zonder uitstoot wordt bezorgd. Een klein deel van alle pakketten wordt met een bus op groene stroom of op de fiets bezorgd. Ook het eerste deel van de pakketreis (vooral transport) moet schoner worden door efficiëntie, slim datagebruik en het gebruik van duurzame brandstof. Met name de vrachtwagens die van en naar distributiecentra rijden.


Nu denk je: wat kan ik als bedrijf doen om hieraan bij te dragen? In het onderzoek wordt er een oproep gedaan aan webshops om duidelijk te communiceren naar consumenten over het maken van duurzame bezorgkeuzes. Het is dus belangrijk om duidelijk te communiceren over duurzame bezorgopties.

En voor consumenten de tip om te lopen of fietsen naar het afhaalpunt om je pakket te halen. Is dit niet mogelijk? Laat het dan liever thuis bezorgen.

Conclusie

Het aantal pakketten dat bezorgd moet worden is in de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld. Dit komt door de snelle groei van de e-commercesector. Daarentegen is de CO2-uitstoot van de bezorging van deze pakketten in vijf jaar verminderd. Het is al een hele verbetering, maar er valt nog winst te behalen. Niet alleen bij de bezorgdiensten, maar ook bij de bedrijven en zelfs de consumenten.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven