17 okt. 2023, 10:46

Leg de focus op ouderen in de retail

Leg de focus op ouderen in de retail

Tegenwoordig zijn er veel winkels die zich met hun producten of marketing richten op een steeds jongere doelgroep. Je zou kunnen stellen dat ouderen eigenlijk een beetje de vergeten doelgroep zijn in de retail. Volgens RetailTrends geeft de leeftijdsklasse 75-plusser in het algemeen meer uit dan andere leeftijdsklasses. Er is namelijk geen leeftijdsklasse die meer uitgeeft aan eten dan een 75-plusser. Vooral versspeciaalzaken vallen in de smaak bij de senioren. In deze blog vertellen we meer over deze interessante leeftijdsgroep en waarom het belangrijk is dat we hen niet vergeten.

De gedachte dat ouderen minder te besteden hebben klopt niet. De mensen die nu net met pensioen zijn, behoren tot de groep babyboomers. Zij hebben een goede baan (gehad), hun woning is afbetaald en het (pensioen)inkomen is dik in orde. Deze groep heeft alle tijd om geld uit te geven. Dit doen zij het liefst op een plek waar je anderen kunt ontmoeten, zoals een wijkwinkelcentrum of supermarkt.

Wat voor 75-plussers geldt, geldt ook voor de leeftijdscategorieën 55-64 en 65-74. Deze groepen besteden het meest in versspeciaalzaken en supermarkten. Deze groep stelt wel meer eisen aan deze bezoekjes. Denk bijvoorbeeld aan gratis toiletten, makkelijke bereikbaarheid en (zit)plekken om te rusten.

Een bezoekje aan de supermarkt wordt niet alleen gedaan om boodschappen te halen. Het dient ook als sociale invulling. Winkelbezoek wordt namelijk gecombineerd met een kopje koffie in de supermarkt om met andere buurtbewoners een praatje te maken. De bezoekfrequentie neemt toe naarmate de consument ouder wordt. Alleen jongeren (scholieren) bezoeken het wijkwinkelcentrum (bijna) net zo vaak als ouderen, blijkt uit het onderzoek van Strabo in de periode 2018-2022.

Ouderen besteden het meest aan voedsel in wijkwinkelcentra. Voornamelijk voedsel uit versspeciaalzaken. Maar wat betekent dit voor jou als retailer? Met deze informatie kan je ervoor zorgen dat jouw winkel goed aansluit op de behoeftes van ouderen. Creëer een fijne ontmoetingsplek. Denk aan toegankelijke toiletten, een ruimte om koffie te drinken of een plek waar ze rustig kunnen zitten. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer winkelomzet.

Conclusie
Geef oudere consumenten meer aandacht. De leeftijdsgroep 75-plusser heeft namelijk de tijd en het geld om uit te geven in jouw winkel. Dit is niet het enige wat ze doen tijdens een winkelbezoek. Bij deze groep is er namelijk behoefte aan sociale invulling. Vandaar dat het winkelbezoek vaak wordt gecombineerd met koffie en een praatje. Pas je als retailer aan, aan de behoeften van deze doelgroep.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven