12 aug. 2022, 12:49

Hoe word je een betere leider?

Hoe word je een betere leider?

1. Behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden

Behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden. Een uitspraak die je vast al vaak hebt gehoord. Het is en blijft dan ook een gouden regel, ook in het leiderschap. Wanneer je jouw ondergeschikten op een slechte manier behandelt kan dat negatieve gevolgen hebben. Het kan er namelijk voor zorgen dat zij zich niet gewaardeerd voelen en gedemotiveerd raken.

Waarschijnlijk stond je zelf ooit in de schoenen van jouw werknemers. Denk terug aan hoe jij in die positie graag behandeld wilde worden.

Denk eens aan je eerste baantje of stage, velen hebben de bitterzoete herinneringen van eindeloze klusjes doen zonder voortgang, en alles moeten uitvoeren waar de rest geen zin in heeft. Het is dan ook niet raar, als je na een tijdje simpelweg geen zin meer hebt om naar je leidinggevende te luisteren.

Als leider maak jij deel uit van het team. Je begrijpt dat iedereen zijn unieke karaktereigenschappen heeft, en weet hoe je deze moet inzetten op een manier die voor iedereen werkt. Het is niet jouw rol om klusjes uit te delen, maar om ervoor te zorgen dat iedereen kan doen waar zij het best in zijn.

Zorg als leider voor een goede behandeling van je collega’s. Pas je leiderschapsstijl hier op aan. Zeker voor de ondergeschikten in het bedrijf. Iedereen is van een zelfde waarde als persoon, maar ook alle posities in het bedrijf tellen mee. Het kan je helpen om een goede samenwerking met collega’s te creëren, met als gevolg een goed eindresultaat.

Zoals Simon Sinek vertelt in zijn boek ‘Leaders eat last’: Wanneer jij goed voor de mensen zorgt, zullen zij voor de doelen zorgen. Leiderschap is een vak, en als leidinggevende, is het aan jou om het vak uit te oefenen.

“It is not the genius at the top giving directions that makes people great. It is great people that make the guy at the top look like a genius.” ― Simon Sinek

Behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden

2. Toon vertrouwen en motivatie

Vertrouwen is het fundament van een relatie. Als je iemand niet vertrouwt zal het niet je vriend(in), partner, collega of leider worden. Andersom geldt dit natuurlijk ook, zou jij aanwijzingen aannemen van iemand die je niet vertrouwt? Of, zou je je best doen als je leider jou niet vertrouwt? Het is belangrijk dat zowel je team jou, en jij het team vertrouwt. Dit kan er op verschillende manieren uitzien, maar het belangrijkst is dat iedereen ervan verzekerd is dat iedereen zijn best doet voor het gedeelde doel van het team.

Het team moet erop kunnen vertrouwen dat de leider zijn best doet iedereen in de juiste richting te sturen, maar als leider, moet je erop kunnen vertrouwen dat iedereen in het team bekwaam is in zijn vak, en zijn best doet het beste resultaat te behalen.

Wanneer je probeert te sturen vanuit wantrouwen, zal het al snel lijken alsof je geen respect hebt voor degene met wie je praat, of je simpelweg beter voelt dan die persoon. En zodra er negatieve gevoelens tussen jou en je team beginnen te vormen, zal het steeds moeilijker worden om iedereen bij elkaar te houden.

Hoe maak je van jezelf een persoon die makkelijk te vertrouwen is, en vertrouwen uitstraalt? Stel mensen voorop, zij zullen voor de resultaten zorgen. Wanneer je altijd bezig bent met de behaalde cijfers of eisen van andere managers, zal je team snel merken dat zij niet jouw prioriteit zijn. Dus zorg ervoor dat de mensen in je team tevreden zijn, en alles hebben wat nodig is om hun doel te behalen.

3. Wees een leider, geen baas

Een belangrijk aspect van het leiderschap is: je bent een leider en geen baas. Maar wat is dan het verschil? Een baas is iemand die voornamelijk taken geeft en zich er verder niet mee bemoeit.

Een baas gebruikt meer een instruerende leiderschapsstijl. Die wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de brandweer, waar er één commandant instructies geeft aan het team. De instructies moeten voldoende zijn voor het hele team, en iedereen kan aan de slag. Er is hier weinig, of geen ruimte voor vragen omdat er snel gehandeld moet worden.

Een leider helpt zijn team door het werkproces heen en staat klaar voor zijn team wanneer dat nodig is. Daarbij stuurt en ondersteunt de leidinggevende zijn collega’s. Hierdoor wordt de medewerker onafhankelijker en komt hij zelf ook met nieuwe suggesties om de bedrijfsvoering te verbeteren. Dit is een ondersteunende vorm van leiderschap waarbij de leider hulp verleent aan de rest van het team. Op de pagina van moodindicatior.online vind je een goede illustratie die het verschil weergeeft.

Een ander verschil is dat een baas vooral veel praat en leiders juist meer luisteren. Leiders staan altijd klaar voor hun team, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Bazen willen alleen resultaten zien die gericht zijn op de uitkomst van het werk.

Of je een baas of leider bent heb jij zelf in de hand, en hoe jouw team je ziet dus ook. Welke keuze je ook maakt, wees er van bewust. Zorg dat je de tijd neemt om goed na te denken over de keuzes die je maakt en welke invloed dat kan hebben op je team.

Wees een leider, geen baas

4. Zorg dat je transparant bent en geef feedback

Als leidinggevende van een team is het belangrijk dat je transparant bent. Stel samen met je team duidelijke taken, regels en doelen op. Zo weet iedereen wat er van hen verwacht wordt en voorkom je misverstanden.

Wees daarnaast transparant over de goede, maar ook mindere prestaties van het team. Zo weet iedereen wat de sterke punten zijn en waar ze zich nog verder in kunnen ontwikkelen. Dit zal zorgen voor een goede groei van het team op zowel professioneel als persoonlijk vlak.

Durf ook altijd feedback te geven. Volgens Feedbackgeven.nl vinden mensen het vaak lastig om feedback te geven. Mensen die feedback moeten geven, beginnen vaak te twijfelen over zichzelf en weten vaak niet zeker of ze er wel iets van moeten zeggen. Toch is het belangrijk om dit wel te doen.

Je kunt het nog makkelijker maken door zelf ook te vragen om feedback. Wanneer jij om feedback vraagt, laat je zien dat jij je prestaties wil verbeteren. Dit maakt het voor je collega’s makkelijker om jou voortaan feedback te geven maar ook om het te ontvangen.

Bekijk het template van denieuweleider.nl voor een duidelijk beeld en handige tips voor het geven van feedback.

5. Wees een echt team

Als leidinggevende van een team is het zeer belangrijk dat je een sterke band creëert tussen de leden van jouw team. Zorg voor een goede communicatie en organiseer af en toe teamuitjes die niets te maken hebben met werk. Zo leert iedereen elkaar beter kennen en zal het samenwerken in de toekomst makkelijker gaan.

Als het gaat om activiteiten is er veel keuze. Je kunt gaan voor iets simpels, zoals een vrijdagmiddagborrel of uiteten gaan met alle collega’s. Maar wij raden aan om eens in de zoveel tijd ook een speciaal uitje te doen, zoals bowlen, karten of naar een pretpark.

Voor welke activiteit je moet gaan hangt natuurlijk af van het team dat mee gaat. Als het een wat jonger, sportiever team is, kun je gaan voor een intensieve activiteit zoals bubbelvoetbal, een wipeout, of paintballen. Dit zijn ook activiteiten waarbij heel veel gelachen wordt en dat zorgt ervoor dat het team hechter wordt met elkaar.

Bij een wat ouder team kun je gaan voor een wat rustigere activiteit zoals bowlen of minigolfen. Dit betekent zeker niet dat de activiteit minder leuk is!

Wil je echt dat het team leert samenwerken? Dan kun je teambuilding activiteiten organiseren, zoals een Escaperoom. Om alle puzzels op te lossen moet het team goed samenwerken en communiceren.

Zoek je inspiratie voor een leuk teamuitje? Bekijk dan 1001activiteiten. Hier kun je kiezen uit honderden workshops en uitjes op verschillende locaties.

6. Geef complimenten aan je personeel

Vergeet ook zeker niet om het aan je personeel te laten weten als ze goed bezig zijn. Een compliment kan namelijk een hele goede boost zijn voor betere werkprestaties en ze verhogen het werkplezier (bron: KVK).

Als het team goed aan het werk is dan is een compliment natuurlijk op zijn plaats. Maar vergeet ook zeker niet om het personeel ook individueel een compliment te geven. Mensen nemen een persoonlijk compliment beter op dan een compliment voor het hele team. Volgens de KVK en moodindicator.online hebben complimenten een betere werking op het welzijn van de werknemer dan een salarisverhoging.

Het is ook belangrijk dat je al het personeel ongeveer evenveel complimenten geeft. Als een werknemer namelijk ziet dat een collega veel meer complimenten krijgt voor zijn werk dan kan dit demotiverend zijn voor de werknemer. Dit kan als gevolg een vermindering van de prestaties zijn. Het kan ook zo zijn dat de werknemer dan continu het gevoel heeft om beter te moeten presteren en dit kan uiteindelijk leiden tot een burn-out.

Pas wel op met het geven van te veel complimenten. Wanneer werknemers zien dat je te veel complimenten geeft dan kan dit ongeloofwaardig overkomen en zullen de complimenten niet meer hetzelfde effect hebben. In deze blog van Skillstown krijg je een aantal tips voor een goed compliment.

Conclusie

Als je deze tips volgt, til je je leiderschap naar een nieuw niveau. Hier staan ze nog even in het kort:

  • Behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden: Het is belangrijk om je personeel te behandelen zoals jij zelf behandeld wilt worden. Dit zorgt voor een goede band en verbetert dan ook de werkprestaties van het personeel. Jij bent waarschijnlijk ook ooit op deze positie begonnen, dus jij weet als geen ander hoe het is!
  • Toon vertrouwen en motivatie: Vertrouwen is de gouden regel voor teamwork. Wanneer jij en je team elkaar vertrouwen dan zal het samenwerken beter gaan en dat maakt het werk beter en makkelijker.
  • Wees een leider, geen baas: Wanneer jij duidelijk laat zien dat je een leider bent en geen baas, zullen je werknemers beter naar je luisteren en je meer vertrouwen. Een leider ondersteunt zijn personeel waar het nodig is en luistert ook naar hun suggesties en adviezen.
  • Zorg dat je transparant bent en geef feedback: Stel duidelijke taken, regels en doelen op zodat iedereen weet waarom en waarvoor ze werken. Durf ook feedback te geven en te vragen zodat de werkprestaties verbeterd worden. Doe dit op een professionele, respectvolle manier zodat je personeel er echt iets aan heeft.
  • Wees een echt team: 1 team 1 taak. Zorg dat de band en sfeer binnen het team goed is. Dit maakt het werken en het samenwerken makkelijker. Een goede sfeer zorgt namelijk voor een vertrouwelijk gevoel.
  • Geef complimenten aan je personeel: Laat je personeel het weten als ze goed bezig zijn. Een goed gegeven compliment heeft meer impact op het personeel en de werkresultaten dan je eigenlijk zou denken.
Conclusie / afsluiting

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven