13 sep. 2023, 10:39

Generatie Z: De innovatieve winkelgeneratie

Generatie Z: De innovatieve winkelgeneratie

De een kijkt naar reviews, de ander naar influencers. Er zijn veel verschillende generaties. Allemaal hebben ze een eigen aankoopgedrag. Hoe zorg je er nu voor dat je aan de wensen van jouw doelgroep voldoet? Lees hier alles over het koopgedrag van Generatie Z.

In deze blog komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wie is Generatie Z?
  • Wat doet Generatie Z?
  • Hoe kun je Generatie Z aanspreken?

Wie is Generatie Z?

Generatie Z zijn mensen geboren tussen het einde van de jaren ‘90 en begin van de jaren ‘10. De tieners en twintigers van nu. Ze kunnen als eerste generatie geen leven meer zonder internet voorstellen. Communiceren gaat alleen nog maar digitaal. De mogelijkheden lijken oneindig.

Maar ze zijn ook opgegroeid in een onzekere wereld. Een wereld waarin dreigingen van terreur een steeds grotere rol spelen. Het zijn echte aanpakkers. Ze hebben geleerd voor zichzelf te zorgen en denken vaak na over de wereldproblematiek.

generatie z

Wat doet Generatie Z?

Sociale en mobiele technologie spelen een grote rol in het aankoopgedrag. Verschillende kanalen worden hierbij moeiteloos gewisseld. Ze hebben geen sterke voorkeur voor een bepaald kanaal. Naast het online shoppen, gaan ze ook regelmatig naar fysieke winkels. Ze houden van de combinatie hiervan.

Merken moeten iets bijdragen aan de maatschappij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de fast fashion cyclus. Dit houdt in dat retailers snel reageren op de meest recente trends. De kwaliteit is hierdoor lager. Mensen worden aangemoedigd om kleding als wegwerpbaar te beschouwen. Generatie Z probeert dit tegen te gaan. Vintage kleding is belangrijk voor ze.

Ook wordt er vaker gekocht. Ze kopen niet meer eens per week of eens per maand iets. Dit doen ze meerdere keren per week. Het is daarbij heel belangrijk wat leeftijdsgenoten leuk vinden. Social media en reviewsites zijn essentieel. Als hun favoriete influencer een product aanraadt, zijn ze snel geneigd om het product ook te kopen.

Alles, maar ook echt alles moet snel. Doet je site er net iets te lang over om te laden. Dan zijn ze weg.

Ze zijn tenslotte open-minded. Niet alleen duurzaamheid is belangrijk. Diversiteit is vanzelfsprekend voor ze. Generatie Z staat open voor veranderingen.

planet over profit demonstratie

Hoe kan je Generatie Z aanspreken?

Generatie Z is dus technologisch georiënteerd, open-minded en snel. Het is daarom belangrijk dat je met jouw bedrijf aansluit op de behoeftes van deze generatie. Hier zijn 3 tips hoe je Generatie Z het beste aan kan spreken:

  • Geef omnichannel de voorkeur
    Gen Z verwacht een naadloze overgang in hun customer journey. Winkelen doen ze zowel offline als online en gebeurt 24/7. Interactiviteit is hierbij het allerbelangrijkste. Digitale ervaringen moeten daarom ook in een fysieke winkel voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een etalage scherm, of een bestelzuil in een winkel.

  • Biedt nieuwe betaalmethodes
    Debit en credit cards worden nog nauwelijks gebruikt. Contant geld is al helemaal verbannen bij Gen Z. Digitale wallets, zoals Apple Pay, voeren de boventoon. Maar ook het later betalen van producten wordt vaak gedaan. Denk hierbij aan apps zoals Klarna.

  • Zorg voor transparantie en authenticiteit
    Generatie Z is sceptisch aangelegd. Ze kunnen dan ook alles online controleren. Als bedrijf kom je niet zomaar overal mee weg. Maar fouten maken vindt Gen Z niet erg. Ze vinden het belangrijker dat bedrijven snel en adequaat daarop reageren. Met de opkomst van trustpilot en social media, is het voor deze generatie ook steeds makkelijker om alles te checken. Dit doen ze daarom ook. Zorg er dus voor dat je transparant bent. Laat zien hoe de consumenten écht jouw producten ervaren. Goede en eerlijke recensies zorgen ervoor dat de jongeren over de streep worden getrokken.

In een wereld die continu verandert, blijft Generatie Z ons verrassen. Ze zijn niet alleen innovatief en digitaal georiënteerd, ook zijn ze maatschappelijk bewust en verlangen ze naar authenticiteit. De retailmarkt verandert hierdoor. Het is cruciaal om deze generatie te begrijpen en te waarderen voor wie ze zijn.

Heb je genoten van deze blog en wil je meer weten? Lees dan een van onze andere blogs:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven