18 okt. 2022, 15:16

De weg naar een Storemanager

De weg naar een Storemanager

“Wat is een storemanager?” Er zijn verschillende manieren om een storemanager te beschrijven, maar in deze blog gaan we ervan uit dat een storemanager iemand is die de dagelijkse leiding heeft over een winkelfiliaal. In het geval van een zelfstandige winkel is dit de hoogste functie, in het geval van een winkelketen heeft de storemanager nog een regionaal en/of landelijk (en/of eventueel zelfs internationaal) bestuur boven zich.

In onze wekelijkse blogs proberen we jullie zoveel mogelijk bij te brengen over alles wat te maken heeft met de retailbranche. In deze blog gaan we wat dieper in op het zijn van een storemanager en welk pad je moet bewandelen om een dergelijke functie te betreden. Dit doen we aan de hand van een paar aspecten, namelijk:

  • Welke opleiding(en) dien je te volgen om een storemanager te worden?
  • Welke persoonlijke eigenschappen zijn gewenst als je een storemanager wilt worden?
  • Stages die helpen bij het opdoen van ervaring.
  • Wat zijn kwaliteiten die passen bij een storemanager?
  • Welke baangarantie heb je als storemanager?

De opleidingen

Je kunt storemanager worden met meerdere opleidingsachtergronden, en in sommige gevallen is het zelfs mogelijk om zonder opleiding door te groeien tot storemanager. De meest relevante opleidingen die leiden tot een baangarantie als storemanagers zijn:

  • HBO Retail Management
  • M/HBO Retailmanagement
  • MBO Retail Management

De mbo- en hbo-opleiding kennen veel overeenkomsten. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Allereerst natuurlijk het niveau. Als je een hbo-opleiding volgt, wordt er van je verwacht dat je zelfstandiger kunt leren en ligt het tempo van de opleiding wat hoger. Daarnaast gaat de hbo-opleiding dieper in op veel onderwerpen en is het daarnaast ook breder georiënteerd. Hoewel beide opleidingen heel praktijkgericht zijn, speelt de theorie bij de hbo-opleiding een wat grotere rol. Hierbij krijg je meer literatuuronderwijs middels zelfstudie. Hierdoor is logischerwijs de hbo-opleiding ook tijdrovender en intensiever dan de mbo-opleiding.

Naast bovengenoemde opleidingen is er een ander aspect waar werkgevers veel meer waarde aan hechten. Dat is namelijk ervaring. Veel storemanagers werken namelijk al enige tijd in het bedrijf gemiddeld +/- 4 jaar voordat zij de functie als storemanager zullen vervullen.

De opleidingen die je kunt volgen om storemanager te worden


Persoonlijke eigenschappen

Om een storemanager te worden is het gewenst om over een aantal persoonlijke eigenschappen te beschikken. Je hebt namelijk een leidinggevende functie die gepaard kan gaan met stress en arbeidsintensiviteit.

Het is belangrijk om leiderschap te hebben. Dit houdt in dat je individuen en groepen kunt aansturen. Leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Daarnaast leggen zij anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.

Verder is het belangrijk dat een storemanager onafhankelijk is. Dat wil zeggen dat hij beslissingen neemt op basis van zijn eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Storemanagers hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Ze werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar hun eigen functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen

Ook is een storemanager sociaal ingesteld. Storemanagers kunnen zich gemakkelijk bewegen in groepen mensen. Ze zijn vaak in gezelschap van meerdere mensen en aarzelen niet om bijvoorbeeld op een onbekend iemand af te stappen. Storemanagers zorgen ervoor dat ze zich omringen met een groot netwerk, zodat ze deze in kunnen zetten voor verschillende doeleinden. Dit netwerk wordt voornamelijk gecreëerd door lid te zijn van een commissie of vereniging.


Stages

Als je storemanger wilt worden, is een specifieke stage geen vereiste. Wat meestal wel wordt gevraagd is een management-opleiding en werkervaring. Een tip is om een stage te lopen in een winkel waar je in de toekomst eventueel zou willen promoveren tot storemanager. Vaak komt het voor dat iemand een stage volgt bij een bedrijf, hier blijft werken en vervolgens de kans krijgt om de functie van storemanager in te vullen. Bij veel bedrijven is het mogelijk om een interne stage te doen.


Kwaliteiten

Als je een storemanager wilt worden is het belangrijk om een aantal kwaliteiten te ontwikkelen die je kunnen helpen bij het uitvoeren van de functie. Wij onderscheiden zeven verschillende kwaliteiten die belangrijk zijn:

Doelgericht

Als manager wil jij je doelen behalen. Om dit te realiseren zul je een goed beeld moeten hebben van wat je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Wanneer je een realistisch verwachtingspatroon creëert, een duidelijke aanpak hanteert en de juiste begeleiding biedt, kunnen je mensen doelgericht aan het werk.

Delegeren, observeren en controleren

Het managen van werkzaamheden bestaat vaak uit delegeren, observeren en controleren. Een valkuil voor managers is micromanagen, een managementstijl waarbij je het werk van je werknemers nauwlettend observeert en/of beheerst. Hierdoor creëer je ook een negatief gevoel bij werknemers, dit is zelden een effectieve manier van managen.

Communiceren

Samenwerking vereist communicatie. Als manager is het essentieel om te kunnen communiceren, omdat je de verantwoordelijkheid draagt voor de samenwerking. Je voert regelmatig één-op-één gesprekken met verschillende personen, maar moet ook met andere afdelingen kunnen schakelen.

Communicatie bestaat uit het opnemen en het delen van informatie. Door goed te luisteren kun je de kern achterhalen, toon je begrip en bouw je commitment op. Als je oprecht luistert, voelen je werknemers zich persoonlijk gewaardeerd.

Om de kans op succes te vergroten is het belangrijk dat je zo transparant en duidelijk mogelijk communiceert. Op deze manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is en ontstaan er geen onduidelijkheden.

Eerlijkheid

Zoals eerder aangeven is transparantie in de communicatie belangrijk. Toch kun je als manager niet altijd alles delen met je team. Zorg er echter wel voor dat je altijd eerlijk blijft naar je mensen.

Wanneer mensen het idee hebben dat eerlijkheid ontbreekt, ontstaan er vaak problemen binnen teams. Als succesvol manager moet je dit voorkomen, ook als het minder prettig is. Benader en handel eerlijk richting individuen en teams.

Verder is het verstandig om de wil om aardig gevonden te worden los te laten. Soms zijn er gesprekken en/of acties nodig die je niet geliefd maken. Toch zul je merken dat het nodig is om je team succesvol te kunnen managen.

Coach

Een goede manager stelt zich op als coach en begeleidt de vooruitgang van zijn/haar mensen. Hiermee zorg je voor ondersteuning in de ontwikkeling van je werknemers.

Het benoemen van de prestaties maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Beperk je hier niet uitsluitend tot het geven van alleen positieve óf alleen negatieve feedback, maar benoem het beide. Zorg hierbij dat je feedback specifiek, oprecht en constructief is.

Verantwoordelijkheid van een goede manager

Als manager ben je verantwoordelijk voor je mensen en de prestaties. Een goede manager onderscheidt zich door zich ook écht verantwoordelijk te voelen. Als je oprecht betrokken bent bij het managen, zullen anderen je respecteren en vertrouwen.

Daarnaast heb je als manager een voorbeeldfunctie. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, maar ook het gedrag van je werknemers. Voorkom gedrag wat je ook niet bij je teamleden wilt zien. Hoe kun je een ander aanspreken op ongewenst gedrag, wanneer je zelf ook ongewenst gedrag vertoont?

Inspireer

De mensen om je heen kunnen inspireren, is de sleutel tot succes. Hoe beter jij je team kunt enthousiasmeren en motiveren over het bedrijf en het werk, hoe beter ze zullen presteren!

Dat vereist wel dat je zelf bevlogen bent. Hoe kun je mensen inspireren als je zelf niet geïnspireerd bent? Daarnaast helpen charisma en compassie aan het bouwen van een vertrouwde omgeving. Binnen zo’n omgeving voelen je werknemers zich veilig en vertrouwd. Dit draagt vervolgens weer bij aan de loyaliteit en toewijding van het team.


Baangarantie

Vacatures voor storemanagers zijn goed te vinden op het moment. Het arbeidsmarktperspectief is dus prima. Doorgroeimogelijkheden zijn er minder. Storemanagers hebben vaak wel een regionaal en/of landelijk en/of internationaal bestuur boven zich, maar een doorgroeimogelijkheid ligt lang niet altijd voor de hand, terwijl storemanager binnen een filiaal de hoogste functie is en op dat niveau dus geen doorgroeimogelijkheden biedt. Met vervolgopleidingen kan een storemanager wel doorgroeien naar Rayon Manager. Ook doet een storemanager de ervaring op om ooit zelf een eigen winkel te openen.

Via het Uwv kun je altijd de actuele baangarantie van storemanagers vinden.

Garantie op een baan

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven