1 aug. 2023, 16:53

De voordelen van sociale media voor jouw lokale winkel

De voordelen van sociale media voor jouw lokale winkel

Social media wordt tegenwoordig door jong en oud steeds vaker gebruikt om informatie over lokale winkels te vinden, nieuwe ideeën op te doen of producten te ontdekken. Bijna iedereen zit tegenwoordig wel op een social media platform en het is daarom ook de ideale manier om in contact te komen met je doelgroep. Of je nu een storemanager bent van je eigen winkel, een lokaal filiaal van een kledingwinkel of een winkel van een grote retailketen zoals MediaMarkt. Een eigen social media pagina kan van grote waarde zijn voor je winkelverkoop.

Waar kan je social media voor gebruiken?

Vragen beantwoorden van klanten

Social media kanalen zoals Instagram, Twitter, Facebook en WhatsApp kunnen natuurlijk ideaal gebruikt worden om in contact te komen met klanten. Zo kan het zijn dat je klanten vragen hebben over producten, garantie, reparatie of overige diensten. Via de platformen waar je klanten al aanwezig zijn, maak je het hen een stuk gemakkelijker om je te benaderen. Door dagelijks even je berichten op deze kanalen te checken, kan je de klanttevredenheid van je winkel aanzienlijk verbeteren.

Steeds meer mensen gebruiken social media om in contact te komen met hun lokale winkels

Nieuws

Wanneer je nieuws hebt over nieuwe producten, ontwikkelingen in je winkel of een kortingsactie hebt lopen, dan is social media een ideaal kanaal om je volgers bekend te maken met dit nieuws. Het kost daarnaast ook nog eens weinig tijd en geld. Social media is natuurlijk gratis.

Om je berichten een boost te geven kan je er echter wel nog voor kiezen om een klein (of groot) bedrag uit te geven aan social ads.

Verkeer genereren

Social media zoals TikTok, Instagram en Facebook kunnen je daarnaast ook helpen bij het benaderen van nieuwe klanten. Gebruikers zijn namelijk altijd op zoek naar nieuwe ideeën en jouw producten kunnen daarop aansluiten. De ‘Voor jou’ pagina van TikTok en de ‘Ontdekken’ pagina van Instagram zijn hiervoor ideaal.

Hoe kan je social media het beste lokaal inzetten

Hoe je social media het beste kan inzetten is erg afhankelijk van het soort winkel. Als je je eigen eenmanszaak runt, heb je natuurlijk veel meer vrijheid dan wanneer je een winkel van een groot internationaal bedrijf runt. Toch hebben beide gevallen zo hun voordelen.

Als je winkel onderdeel is van een grote organisatie, dan heb je misschien meer restricties over de branding van je social media kanaal, maar het heeft ook zo zijn voordelen. Zo is de marketingstrategie vaak al helemaal uitgewerkt en hoef je vaak alleen na te denken over hoe je deze strategie kan implementeren voor jouw winkel.

Lokale kleinere winkels hebben vaak wat minder middelen. Wel heb je als storemanager de beschikking over meer vrijheid. Het is hierbij wel handig om rekening te houden met wie je doelgroep is en wat je precies wilt vertellen binnen de kanalen.

Als je als storemanager wilt beginnen met social media, dan is het vooral handig om je te focussen op persoonlijkheid. Laat zien waar je winkel voor staat, toon hoe gezellig het team is en betrek, waar mogelijk, de klanten in je social media posts.

Conclusie

Kortom, social media is gewoon super belangrijk voor winkels! Het is een waardevol instrument om meer mensen te bereiken, de band met klanten te versterken en de verkoop te boosten. Als je slim gebruikmaakt van platforms zoals Instagram, Twitter en Facebook, kun je je onderscheiden in de drukke markt en een geweldige band opbouwen met je klanten. Dus waar wacht je nog op?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven