5 okt. 2023, 10:19

De Uitdagingen van Store Management in de Moderne Retailwereld

De Uitdagingen van Store Management in de Moderne Retailwereld

In het nieuws lees je vaak dat de ouderwetse winkel aan het verdwijnen is, maar niets is minder waar. Sterker nog, sinds het begin van de corona pandemie is het aantal mensen dat naar de winkel gaat weer flink gestegen. De winkeliers die elke dag in de winkels staan om klanten van dienst te zijn, staan elke dag voor uitdagingen, zoals de veiligheid van hun werknemers, de technologie in hun winkel en hoe ze klanten kunnen behouden.

Gezondheid en Veiligheid van Werknemers

Achter elke winkelketen staat een klein leger werknemers klaar om de winkel goed te laten draaien en de klanten te bedienen. Zij verrichten vaak zwaar werk en verwondingen op de werkvloer zijn een gegeven. Volgens CBR was er in 2021 een werkverzuim door werkgerelateerde ongelukken van 7.7% in commerciële beroepen, waar winkelmedewerkers onder vallen.

Store Managers moeten de kans op ongevallen in hun winkels serieus nemen en er dus ook voor zorgen dat hun winkelpersoneel veilig hun werk kan verrichten en dat klanten in de winkel veilig zijn.

Als we denken over veiligheid,denken we het eerst aan fysieke veiligheid. Zorg dat vulploegmedewerkers op de juiste manier worden getraind als zij met bijvoorbeeld messen moeten werken, dat krukken stevig zijn en dat er wordt benadrukt dat iemand niet alleen op een ladder klimt. Maar ook de mentale gezondheid moet in acht genomen worden, zorg dat personeel weet of er een vertrouwenspersoon bij het bedrijf werkt en zorg voor een sfeer waarin zij zich comfortabel voelen om met vragen naar jou als manager te stappen.

Technologie in de Retail

Retail Manager zijn is al lang niet meer zorgen dat de deur van de winkel op tijd open is en dat werknemers weten wat zij moeten doen. In veel gevallen komt er veel technologie bij kijken waar jij als store manager precies van moet weten hoe het allemaal werkt. Kassasystemen, beveiligingssystemen, slimme voorraadbeheer en urenregistratie zijn hier nog maar een handjevol van. In sommige gevallen komen hier nog andere systemen bij kijken om klantgegevens op te slaan of systemen voor klantloyaliteit.

Al die systemen van binnen en buiten kennen is een behoorlijke uitdaging, maar het gebruik kan voor de winkel veel voordelen betekenen. Taken kunnen geautomatiseerd worden wat tijd scheelt, veiligheid kan worden garandeert en met loyaliteitsprogramma’s wordt de klantbeleving positiever wat inhoudt dat zij sneller terug zullen komen.

Klantbeleving en Loyaliteit

Klantloyaliteit is al een uitdaging op zich, sinds de corona pandemie winkelen mensen anders dan daar voor. Uit onderzoek blijkt dat 75% van klanten andere merken, plaatsen en winkelmethoden zijn gaan gebruiken sinds de pandemie.

Het voordeel hiervan is dat het voor winkeliers makkelijker is om nieuwe klanten te trekken, het nadeel is echter dat het net zo makkelijk is klanten te verliezen aan een concurrent.

Het is dus van belang om de huidige klant gelukkig te houden en nieuwe klanten iets te bieden dat ze niet ergens anders kunnen krijgen. Zorg dat het merk herkenbaar is, dat alle kanalen feilloos met elkaar in verbinding staan en zorg dat de diensten die geleverd worden van hoge kwaliteit zijn. Dit kan wederom worden gewaarborgd door personeel goed te trainen.

Conclusie

Deze uitdagingen zijn niet uniek voor de detailhandel, maar dat betekent niet dat ze niet te overwinnen zijn. Door je aan te passen aan nieuwe trends, flexibel te blijven en te investeren in zowel personeel als technologie, kunnen store managers niet alleen de huidige uitdagingen overwinnen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven