25 sep. 2023, 16:54

De psychologie van de koper

De psychologie van de koper

Winkelen gaat verder dan goede producten op de juiste plek. Achter elke aankoop gaat een psychologisch proces schuil. De ene keer complexer dan de andere keer. Hier zijn 5 feiten over de psychologie van de koper.

1. Winkelen is een leerproces

    Je leert door het te doen. Door de informatie om je heen op te nemen, weet je hoe je dit moet interpreteren en pas je je daarop aan. De meeste informatie is visueel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verpakkingen.

    We staan ook open voor geuren, omroepberichten en samples. Zintuiglijke prikkels zoals geur en kleur kunnen het aankoopproces sterk beïnvloeden. Winkels gebruiken geuren om aangename associaties op te roepen, terwijl muziek de stemming van de klant kan beïnvloeden.

    2. Mannen en vrouwen zijn verschillende kopers

      Vrouwen zijn ervaren shoppers. Ze hebben geleerd om snel en efficiënt te winkelen. Vaak gaat dit zelfs op automatische piloot. Mannen zijn hier minder goed in. Ze doen er niet alleen langer over, het is ook vermoeiender voor ze.

      Daarnaast pakken vrouwen sneller producten op om het te voelen en te ruiken. Mannen zijn hier passiever in. Ook al zijn mannen zich bewuster van de aankoop, ze zien aanbiedingen minder snel. Vrouwen herkennen meteen de kleuren geel en rood die vaak voor aanbiedingen worden gebruikt.

      vrouw in supermarkt

      3. Merkloyaliteit is belangrijk

        Als je een onbekende winkel instapt, doe je dat met jouw favoriete winkel in het achterhoofd. Je verwacht hetzelfde concept. Wanneer het anders blijkt te werken, ben je al snel geïrriteerd. Merkloyaliteit kan leiden tot herhaalde aankopen en mond-tot-mondreclame.

        Loyaliteit opbouwen is nog niet zo makkelijk. Mensen besteden hier alleen tijd en energie aan als ze er echt meerwaarde in zien. Zorg er dus voor dat jouw merk onmisbaar is.

        4. De plaats van een product is essentieel

          Bij een leger schap zijn we eerder geneigd om het product te kopen. Dit heeft te maken met social proof. Ook online kan hier sprake van zijn wanneer bijvoorbeeld beroemdheden een product aanprijzen.

          In supermarkten worden veel verschillende trucjes gebruikt om de klant te triggeren. Zo liggen groenten en fruit doorgaans bij de ingang omdat deze kleuren prikkelen en mensen daarna sneller ongezonde producten gaan kopen.

          De indeling van winkels is vaak tegen de richting in. Hierdoor ga je langzamer lopen en heb je dus meer tijd om producten in je winkelmandje te doen. De duurste producten liggen vervolgens vaak op ooghoogte. Er zijn nog veel meer manieren waarop jij als klant wordt beïnvloed.

          5. Impulsaankopen worden gestimuleerd

          De aankoopbeslissing is vaak het resultaat van een complex proces. Je begint met bewustwording, vervolgens ga je de opties overwegen, evalueren en tenslotte kopen. Maar er zijn ook genoeg impulsaankopen. Deze worden gedreven door emotie. Denk hierbij aan opwinding, hebzucht of stress.

          Winkels gebruiken dit door producten bij de kassa te leggen. Maar ook aanbiedingen worden hiervoor ingezet. Hiermee speel je in op de behoefte van de klant.

          Conclusie

          Ga de volgende keer maar na als je in een winkel staat. Welke processen doorloop jij en waarin word je door de winkel getriggerd. Als winkel is het belangrijk om deze verschillende processen te snappen en in jouw voordeel te gebruiken. Winkelen is meer dan een eenvoudige transactie.

          Wil je meer lezen over hoe de inrichting van een winkel de klantbeleving beïnvloedt? Lees dan deze blog.

          Schrijf je in voor de nieuwsbrief

          * Verplicht veld

          Vind je nieuwe retail droombaan

          Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

          Inschrijven