21 nov. 2023, 13:35

De keerzijde van Black Friday

De keerzijde van Black Friday

Black Friday staat al jaren bekend als dé dag om de beste koopjes en deals te kopen. Veel retailers doen hier jaarlijks aan mee. Voor retailers is dit het moment om veel producten voor een lage prijs te verkopen en de gekste acties te verzinnen. Consumenten gaan hier maar al te graag op in. De extreem lage prijzen zorgen wereldwijd voor veel problemen. In deze blog staan we stil bij de gevolgen van Black Friday en kijken we naar bewustere alternatieven voor deze dag.

Gevolgen van Black Friday

Lage inkoopprijzen & geen leefbaar loon voor textielwerkers

Inkoopprijzen voor kleding en schoenen in Azië zijn de laatste jaren gedaald. Uit cijfers van Eurostat en het CBS blijkt dat de inkoopprijs van een T-shirt in 2021 is gedaald naar 2.53 euro. Dit is goedkoper dan het gemiddelde brood. Dat winkels, merken en consumenten kiezen voor steeds goedkopere kleding heeft ernstige gevolgen voor het milieu. Lage inkoopprijzen betekent ook vaak dat de kwaliteit slecht is. Kleding is hierdoor maar een korte periode draagbaar. Terwijl miljoenen textielwerkers hard werken om deze producten te maken en er geen leefbaar loon voor terug krijgen.

Overproductie en overconsumptie

Het productieproces van kleding, telefoons, make-up en andere producten zorgt voor onnodig veel vervuiling van de lucht, het water en de bodem. Tijdens zo’n productieproces komen veel gifstoffen vrij, die terechtkomen in de lucht en in het water. Ook zijn er veel grondstoffen nodig voor het maken van deze producten. Deze grondstoffen dreigen op te raken, wanneer er te veel geproduceerd wordt. Wat er nog bij komt is de CO2-uitstoot van het verzamelen van grondstoffen en onderdelen die producenten nodig hebben, maar ook de busjes die jouw bestellingen vervoeren.

Daarnaast zorgen de vele kortingen en deals voor overconsumptie. Vooral het maken en transporteren van deze producten zorgt voor de meeste negatieve impact. Hier sta je meestal niet bij stil, omdat dit het deel is wat we niet zien. Wat je wel ziet, zijn de extreem lage prijzen van die ene trui of tas.

een groep mensen met bomen op de achtergrond, die kartonnen borden omhoog houden met de teksten "There is no planet B" en "Green Friday"
Foto: Trees for All

Wat kunnen retailers en consumenten doen?

In plaats van Black Friday doen steeds meer bedrijven mee aan het tegengeluid op deze dag, namelijk Green Friday. Winkels die hieraan meedoen bieden consumenten juist geen aanbiedingen aan en sommige retailers kiezen er zelfs voor om hun winkels en webshops volledig te sluiten.

Zo roept Stichting Trees for All bedrijven en consumenten op niet mee te doen aan Black Friday gekte en op 24 november juist iets goeds te doen voor de aarde. Simone Groenendijk, directeur Trees for All zegt hierover “Voor het milieu is Black Friday letterlijk een zwarte dag. Een dag waarop mensen worden verleid spullen aan te schaffen die ze helemaal niet nodig hebben. Dit past niet in een tijd waarin we alles op alles moeten zetten om klimaatverandering te stoppen.

Conclusie

Sta als retailer en consument stil bij de negatieve impact van een dag als Black Friday. Impulsaankopen, overconsumptie, het productieproces en het transport van deze spullen hebben het meeste impact op de aarde. Wil je als retailer hier niet aan meedoen? Kies dan voor Green Friday en doe samen met je consumenten iets goeds voor de aarde.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven