14 nov. 2023, 10:19

Cybersecurity in de detailhandel

Cybersecurity in de detailhandel

In onze nieuwsbrief hadden we het er al heel even over maar vrijdag 24 november en maandag 27 november zijn Black Friday en Cyber Monday. Op de vrijdag worden zoveel mogelijk producten voor een zo hoog mogelijke korting weggedaan en op maandag wordt het feestdagen seizoen ingeluid. In het midden van al deze kortingen, in de fysieke winkel en online, gaat er een heel belangrijk aspect verloren: cybersecurity.

Cybercriminaliteit

Te midden van de razendsnelle digitalisering van de samenleving blijft veiligheid online voor veel mensen achter. Dit geldt niet alleen in het persoonlijke leven waar er achteloos op links wordt geklikt en aankopen worden gedaan bij winkels en verkopers die men niet goed kent. Ook op de werkvloer gaat het geregeld mis, waar werknemers laptops in auto’s en treinen laten liggen of toch op de link in het onbekende mailtje klikken.

Dit is natuurlijk niet alleen te wijten aan de slachtoffers, de cybercriminelen worden met de dag steeds meer doortrapt in hun aanpak en met de hulp van AI worden de vallen die zij zetten steeds moeilijker te onderscheiden van echt.

Maatregelen voor winkeleigenaren

Als winkelier is het belangrijk om te weten wat cybercriminaliteit eigenlijk inhoudt, zeker omdat steeds meer van de retail zich voor een deel online afspeelt. In het kader van omnichannel marketing staat het hele klantensysteem tegenwoordig in contact met het internet.

Maar ook voor andere aspecten in de detailhandel is het van belang om de online veiligheid van het bedrijf in de gaten te houden. Steeds meer systemen staan direct in verbinding met het internet, zoals voorraadsystemen, bestelling en customer management systemen.

Investeren in die kennis betekent niet alleen dat je eigen systemen veiliger zijn, maar dat je ook de online veiligheid van je klant kan garanderen.

En voor klanten

Research is een van de belangrijkste dingen die een klant kan doen, zeker tijdens de feestmaanden. Frauduleuze winkels schieten als paddenstoelen uit de grond en weten op gewiekste wijze consumenten te bedriegen.

In onze LinkedIn nieuwsbrief hadden we het al over de nieuwe campagne van Autoriteit Consument & Markt, die samenwerkt met de Consumentenbond en de politie om mensen te waarschuwen tegen deze nep websites. Onder het motto ‘Eerst reviews checken, dan bestellen’ leggen zij uit waarom het belangrijk is eerst reviews op te zoeken als je er aan denkt om een online aankoop te doen. Niet alleen kan je op deze manier frauduleuze webwinkels vermijden, maar ook winkels die hun webshop niet op orde hebben. Dit kan veel frustratie schelen, door bij een winkel te kopen die hun webwinkel wel in orde heeft.

Hoe herken je Phishing links?

  • Check het webadres, de URL, door er met de muis boven te hangen, niet klikken! controleer goed of er niets raars is aan de link, als vreemde tekens of afkortingen.
  • Check het e-mailadres van de afzender
  • Krijg je een onverwacht betaalverzoek van een bekende of een bedrijf? Bel eerst om te vragen of dit klopt.
  • Wordt je gevraagd in te loggen? Navigeer zelf naar de website, gebruik niet het adres of link uit de mail.

en onthoud, de overheid zal NOOIT vragen om een betaling of naar persoonsgegevens of inlogcodes in een e-mail, WhatsApp of SMS.

Conclusie

Cybersecurity is iets waar mensen voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor zijn, maar als retailer kan je wel bijdragen aan de veiligheid van klanten online. Zorg voor een goed beschermd systeem dat niet zo maar gehackt kan worden en leidt medewerkers op om online fraude te herkennen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven