7 sep. 2023, 09:39

Augmented reality in retail: Een winkelervaring met een digitale spiegel

Augmented reality in retail: Een winkelervaring met een digitale spiegel

We kennen het allemaal wel: De kwelling die meubels kopen heet. Kleurt die groene stoel wel bij onze bank? Maakt dat tafeltje de ruimte niet te klein? Het liefst zou je het gelijk in het geheel willen zien. Gelukkig is daar de ontwikkeling van Augmented Reality (AR).

In deze blog lees je alles wat je moet weten over AR in de retailbranche:

  • Wat is augmented reality?
  • Soorten AR
  • Het inzetten van AR
  • De toekomst
augmented reality

Wat is augmented reality?

Augmented reality is een digitale laag over de echte wereld. Hiervoor heb je een AR toepassing nodig, zoals een app op een telefoon. Je ziet een combinatie van de echte - en digitale wereld. Bij Virtual Reality (VR) is dit anders. Je draagt hierbij een bril waarmee je volledig in een virtuele wereld stapt.

Je ziet AR steeds vaker in het dagelijks leven voorbij komen. Denk bijvoorbeeld aan de buitenspellijn bij voetbalwedstrijden of virtuele reclameborden.

Door AR wordt het onzichtbare zichtbaar gemaakt. Mensen ervaren dit als realistisch omdat het geïmplementeerd wordt in de eigen wereld. Hierdoor kan het een positieve invloed hebben op het aankoopproces.

Soorten AR

Er zijn verschillende manieren waarop AR werkt.

  • Markers based: als je een bepaalde marker scant, activeert deze de AR functie. Je camera is hierbij een soort computermuis.
  • Markerless: In tegenstelling tot de marker based is er hierbij geen marker die je moet scannen, maar analyseert de camera de objecten. Hij maakt gebruik van bewegingssensoren en diepte.
  • Location based: hierbij ben je afhankelijk van de locatie van je telefoon. Als deze locatie overeenkomt met de locatie van de AR toepassing, wordt deze geactiveerd.
augmented reality markerless

Het inzetten van AR

Nu we weten wat AR is en welke verschillende soorten er zijn, gaan we kijken hoe dit ingezet kan worden in de retailbranche.

Virtual try on

Een dagje shoppen kan al snel vrij intensief zijn. Winkel in, winkel uit. Elke keer weer een pashokje in. Schoenen weer uit. Dan maar online bestellen. Maar staat die nieuwe rok bij mijn nieuwe schoenen? Je kent het wel. Maar wat als je door middel van AR kleding niet meer hoeft te passen?

Doormiddel van de virtual try on technologie kunnen consumenten virtueel dingen passen. De camera analyseert de omgeving en gebruikt deze vervolgens om het 3D object te plaatsen. Het maakt het niet alleen makkelijker, de ervaring wordt ook simpelweg leuker.

Er zijn winkels je al voorgegaan. Zo heeft Sephora een app. Hiermee kan je make-up testen. Door middel van een virtuele tutorial worden er onder andere contouren, highlighter en valse wimpers aangebracht.

Navigatie in de winkel

Een in-store navigatie laat je de weg zien in de winkel. Je loopt bijvoorbeeld een supermarkt binnen en bent op zoek naar appels. De navigatie laat de route zien. Voor de klant wordt het hierdoor makkelijker om de boodschappen te doen.

Dit kan ook nog gepersonaliseerd worden. Zo kan het leiden naar jouw favoriete producten. Of de afprijzingen die je graag bezoekt.

Product visualisatie

Retailers kunnen 3D modellen maken die klanten vervolgens kunnen plaatsen in hun eigen ruimte. In plaats van een oppervlakkige 2D afbeelding ziet de klant het object in zijn geheel. Vervolgens kan je de grootte en de kleur aanpassen. Ideaal bij het inrichten van bijvoorbeeld een woonkamer.

Door de combinatie van de visuele en echte wereld, aarzelen mensen minder. Bovendien brengt het de klant dichter bij het merk. Er ontstaat een band tussen klant en winkel.

IKEA heeft dit al succesvol toegepast. Door middel van IKEA kreativ kan je kijken hoe de meubels in jouw huis passen. Of zoals ze het zelf zeggen: "Creëer je droomhuis in 3D”.

AR product visualisatie

Product informatie

In een wereld waarin het steeds belangrijker wordt om de voedingsinformatie te melden is deze toepassing perfect. Je scant met je camera een product. Vervolgens zie je allemaal informatie verschijnen. Een gluten allergie? Je ziet meteen of je het product wel mag hebben, zonder dat je het product hoeft op te pakken.

Winkeldisplays

Winkeldisplays worden ook wel smart mirrors genoemd. Je gaat voor een scherm staan. Vervolgens worden er verschillende kledingstukken op jou gemonitord. Hierbij kunnen allerlei soorten kledingstukken over elkaar heen worden “gepast”. Staat dat jasje wel bij die broek? De smart mirror helpt je hierbij. Het verschil met de virtual try on, is dat er hierbij geen gebruik wordt gemaakt van de mobiele camera.

De toekomst van AR

De ontwikkeling van AR gaat hard. De verwachting is dat het alleen maar harder gaat groeien. Het kan onze waarnemingen gaan veranderen. Maar voor de retail is het belangrijkste nog dat de gebruikerservaring verandert. Alles wordt sneller en makkelijker. Het visualiseren zorgt ervoor dat mensen het product beter begrijpen en zien.

Wil je als bedrijf niet achter de feiten aan lopen, dan is nu het moment om je te gaan verdiepen in AR. In de toekomst kun je niet anders.

Heb je genoten van deze blog en wil je meer weten over technologie in de retailbranche? Lees dan een van onze andere blogs:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven