27 nov. 2023, 16:14

5 tips voor het feestseizoen

5 tips voor het feestseizoen

December is nog maar 3 dagen weg en voor veel mensen is het winkelen geslagen voor de feestdagen. Voor winkeliers is dit de drukste tijd van het jaar, maar ook het moment dat een gigantisch deel van de jaarlijkse inkomsten wordt gemaakt.

Hier zijn 5 tips om te zorgen dat jij klaar bent om de laatste 3 maanden nog even goed te knallen.

Een mooi versierde winkel maakt vanzelf reclame

Het lijkt misschien niet zo belangrijk, maar een mooi versierde winkel kan veel bijdragen aan het feestgevoel. Er is een hele goede reden waarom winkels als de Bijenkorf all-out gaan met de kerstversiering en dat is dat zulke mooie etalages ook heel mooi op de foto staan. Reclame wordt vanzelf gemaakt als mensen jouw gave winkelruiten fotograferen en op social media delen.

Geef kado ideeën en bied pakketten aan

Voor veel klanten is het verzinnen van een cadeautje nog steeds een hele bedoening. Voor die klanten is het een hele uitkomst als je een ideeëngids maakt met allemaal voorbeelden voor gave en leuke cadeaus. Nog beter is het als je ook iets van een pakket kan aanbieden, denk bijvoorbeeld aan de pakketten van de Body Shop waar je alles van een smaakje krijgt.

Denk ook aan de kleinere feestdagen
November en december zijn twee overvolle feestmaanden, maar je hoeft je niet alleen op Sinterkerst-en-nieuw te focussen. In november hebben we natuurlijk Black Friday en Cyber Monday en is het ook Movember, maar op 11 november is ook Sint Maarten en op de 29ste is het Sint Pannekoek.

Maak een e-mailnieuwsbrief

Om te zorgen dat je klanten op de hoogte zijn van alle kortingen is het een goed idee om een nieuwsbrief te versturen. Hierin kan je ook aandacht besteden aan nieuwe items in de winkel, outfit ideeën of leuke doe-het-zelf tips.

Doe aan “Flash Sale”

‘Beperkt beschikbaar’ en ‘tijdelijke sale’ zijn magische woorden. Door elke dag andere producten in de actie te hebben moedig je klanten aan om elke dag terug te komen en misschien iets te kopen. Voor sommige geldt ook juist het tegenovergestelde als bij punt 2, zij hebben misschien maar 1 of 2 items op hun lijstje staan en zijn nu op zoek naar de beste deal voor dat ene cadeautje.

Conclusie

Een goede voorbereiding is het halve werk en hoe vroeger je begint met je voorbereiding hoe makkelijker je het maakt voor jezelf. Dus begin lekker vroeg met het verzinnen van je acties, je contentkalender, schrijf je nieuwsbrieven vast en haal lekker vroeg de versiering tevoorschijn.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld

Vind je nieuwe retail droombaan

Maak een account en til je retailcarrière naar een nieuw niveau

Inschrijven